موبایل

تکنولوژی شارژ بی‌سیم در گوشی‌های هوشمند (شارژ وایرلس)

تکنولوژی شارژ بی‌سیم

قابلیت شارژ بی‌سیم را می‌توان راهکاری جذاب و کاربردی در جهت تسهیل فرایند انتقال توان الکتریکی به باتری دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند به حساب آورد. گوشی‌های هوشمند نیز از این قابلیت بی‌بهره نمانده‌اند و چند سالی است که با این سازوکار، شارژ آسان‌تر را برای مالکان خود به ارمغان آورده‌اند.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند
تکنولوژی شارژ بی‌سیم

با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری اولیه از قابلیت شارژ بی‌سیم، این قابلیت بالاخره در یکی از محبوب‌ترین مدل‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند یعنی آیفون شرکت اپل به کار بسته شده است. اگرچه گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش به این قابلیت مجهز شده بودند اما تجهیز سوگلی شرکت اپل باعث شده مشتاقان، به مراتب جدی‌تر از گذشته به دنبال آشنایی با سازوکار، استانداردها، گزینه‌های موجود در بازار و سایر موارد مشابه باشند. موضوعاتی که سعی خواهیم کرد در این مطلب شهرسخت‌افزار به بررسی دقیق آن‌ها بپردازیم.

https://fapool.ir/file/53752/?ref=sbargh.ir

 

تکامل در گذر زمان

قابلیت شارژ بی‌سیم از قرن ۱۹ میلادی یعنی زمانی که نیکولا تسلا نمایشی از رزونانس مغناطیسی با قابلیت انتقال الکتریسیته از طریق ایجاد میدان مغناطیسی بین دو مدار (به عنوان فرستنده و گیرنده) از طریق مسیر هوایی را ارائه داد به مرحله بهره‌برداری رسید. با وجود این، تکنولوژی یادشده برای چیزی حدود ۱۰۰ سال، کاربردهای عملی زیادی نداشت و به مواردی نظیر توسعه مسواک‌های الکتریکی محدود شده بود.

این در حالی است که امروزه ده‌ها استفاده دیگر می‌توان برای این تکنولوژی ذکر کرد که از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، لوازم آشپزخانه و حتی خودروها به حذف کابل‌ها و ایجاد راهکارهای موثرتر برای انتقال توان الکتریکی منجر شده است. قابلیت شارژ بی‌سیم امروزه در حوزه خدمات درمانی، خودروسازی و صنایع دیگر نیز به بهبود راهکارهای موجود برای انتقال توان الکتریکی منجر شده است.

این تکنولوژی حتی در حوزه اینترنت اشیا هم باعث شده المان‌های موجود در اکوسیستم‌هایی نظیر خانه‌های هوشمند، امکان دریافت شارژ را به نحوی موثر‌تر و سریع‌تر داشته باشند.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند

در حال حاضر، محبوب‌ترین شکل شارژ بی‌سیم، به استفاده از میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده بین دو سیم‌پیچ مغناطیسی وابسته است که فضای بین دستگاه و پد ویژه شارژ را پوشش می‌دهد. این راهکار در آیفون ۸ و آیفون ۱۰ اپل نیز استفاده شده است.

نبرد استانداردها

چندین سال است که تکنولوژی شارژ بی‌سیم در قالب راهکارهای ارائه شده توسط گروه‌های مختلف، روی مشخصات شارژ اندوکتانسی و رزونانسی متمرکز شده است. این گروه‌ها به اختصار عبارتند از A4WP، PMA و WPC. در کنسرسیوم توان بی‌سیم یا همان WPC در حال حاضر ۲۹۶ شرکت معتبر از جمله اپل، گوگل، ورایزون و مجموعه‌ای گسترده از شرکت‌های فعال در زمینه تولید دستگاه‌های الکترونیکی حضور دارند.

WPC موفق شده محبوب‌ترین استاندارد شارژ بی‌سیم یعنی Qi (با تلفظ چی) را به مرحله بهره‌برداری برساند. این استاندارد، استفاده از شارژ اندوکتانسی با استفاده از پدهای ویژه و همچنین شارژ القایی  رزونانس مغناطیسی را در فاصله کوتاه یعنی ۱.۵ سانتی‌متر یا کم‌تر ممکن می‌سازد. این استاندارد توسط شرکت اپل هم در گوشی‌های هوشمند استفاده شده است.

PMA و استاندارد شارژ القایی Powermat آن در کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها به موفقیت چشمگیری رسیدند. به عنوان مثال، Starbucks در سال ۲۰۱۴ میلادی ارائه راهکارهای ویژه شارژ بی‌سیم را برای گوشی‌های هوشمند کاربران آغاز کرد. این راهکار همچنان در طیف زیادی از فروشگاه‌های این برند در اختیار مشتاقان قرار می‌گیرد.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند

رقابت بین استاندارده

رقابت بین استانداردها، در نهایت باعث ایجاد شکاف در پشتیبانی این قابلیت از دستگاه‌های الکترونیکی همراه شد. همین امر در نهایت باعث شده بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی همراه برای استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم به کیس مخصوص نیاز داشته باشند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، A4WP و PMA تصمیم به ادغام گرفتند تا اتحادیه AirFuel را تشکیل دهند. این گروه در حال حاضر ۱۱۰ عضو دارد. از جمله نام‌های سرشناس این اتحادیه می‌توان به دل، دوراسل، سامسونگ و کوالکام اشاره کرد. این همکاری باعث شده به عنوان مثال، دوراسل بتواند بیش از ۱۵۰۰ ایستگاه مختلف شارژ را در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کند. علاوه بر این، ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ در فرودگاه‌ها، هتل‌ها و کافی‌شاپ‌های اروپا راه‌اندازی شده است. علاوه بر این، AirFuel موفق شده سیستم شارژ بی‌سیم را در برخی رستوران‌های مک دونالد هم پیش روی مشتریان قرار دهد.

https://fapool.ir/file/52083/?ref=sbargh.ir

 

رزونانس الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی

AirFuel روی دو تکنولوژی شارژ بی‌سیم یعنی رزونانس الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی متمرکز شده است که امکان جابه‌جایی دستگاه در فضایی مشخص را همزمان با شارژ دستگاه الکترونیکی همراه فراهم می‌کنند. این گروه به تازگی پروژه‌ای را کلید زده که استفاده از شارژ رزونانسی را در قطارها و ایستگاه‌های آن‌ها هم میسر می‌سازد. حتی Order Furniture‌ موفق شده با این سازوکار، مجموعه‌ای از مبلمان‌های مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم را هم به بازار عرضه کند.

در ماه جولای، دل از لپ‌تاپ جدیدی از سری Latitude رونمایی کرد که امکان استفاده از شارژ بی‌سیم رزونانسی را میسر می‌ساخت. شارژر بی‌سیم دل توان شارژ ۳۰ واتی را در اختیار لپ‌تاپ قرار می دهد. به این ترتیب، امکان شارژ دستگاه با همان سرعتی که در قالب اتصال کابلی به پریز برق شاهد هستیم ممکن خواهد شد.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم

WiTricity به عنوان یکی از نام‌های سرشناس Airfuel همکاری با شرکت‌های خودروساز را در دستورکار قرار داده تا امکان استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم را در خودروها نیز ممکن سازد. به این ترتیب خودروها با پارک کردن روی پد شارژی با ابعاد بزرگ می‌توانند شارژ باتری را ممکن سازند. به عنوان مثال، مرسدس بنز از جمله شرکت‌هایی است که S550 الکتریکی خود را در قالب تجهیز به این قابلیت، آماده بهره‌برداری دارد.

ساز و کار در حوزه‌های مختلف

در حال حاضر سه نوع تکنیک برای استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم توسعه یافته است. در تکنیک اول، پدهای شارژی وجود دارند که از اندوکتانس الکترومغناطیسی یا شارژ بدون تشعشع بهره می‌برند. در راهکار دوم، صفحات شارژ، با استفاده از رزونانس الکترومغناطیسی همراه با تشعشع به شارژ کردن دستگاه‌های مختلف اقدام می‌کنند. در این راهکارها، انتقال توان به فاصله چند سانتی‌متری ممکن خواهد شد.

شارژ بی‌سیم با استفاده از امواج رادیویی (RF) که امکان انتقال توان الکتریکی به فاصله چندمتری را هم فراهم می‌کند راهکار سوم به حساب می‌آید. هر دو راهکار اندوکتانسی و رزونانسی از دستورالعملی مشابه در فیزیک بهره می‌برند که در قالب آن میدان مغناطیسی متغیر با گذشت زمان، جریانی را در حلقه بسته‌ای از سیم‌ها القا می‌کند.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم

روش کار در این دو راهکار به صورتی است که سیم‌پیچ مسی به عنوان حلقه بسته مغناطیسی برای ایجاد میدان مغناطیسی همراه با نوسان استفاده می‌شود. به این ترتیب، می‌توان جریان الکتریکی را در یک یا دو سیم‌پیچ دریافت کننده ایجاد کرد. اگر از کاپاسیتانس یا ظرفیت خازنی مناسب استفاده شود تا حلقه‌ها در فرکانس یکسان رزونانس کنند، مقدار جریان القاشده در گیرنده افزایش پیدا خواهد کرد.

شارژ اندوکتانس رزونانسی

از این پدیده با عنوان شارژ اندوکتانس رزونانسی یا رزونانس مغناطیسی یاد می‌شود که امکان انتقال توان الکتریکی را در فواصل بیشتر بین فرستنده و گیرنده فراهم کرده و بازده را افزایش خواهد داد. اندازه سیم‌پیچ نیز روی مسافت درنظر گرفته شده برای انتقال توان الکتریکی تاثیرگذار خواهد شد. هرچه سایز سیم‌پیچ بزرگ‌تر باشد یا از تعداد سیم‌پیچ‌های بیشتری استفاده شود، امکان انتقال توان الکتریکی در مسافت بیشتر هم فراهم خواهد شد.

به عنوان مثال، در خصوص پدهای شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سیم‌پیچ مسی تنها چند اینچ قطر داشته و همین امر مسافت قابل پیمایش را برای انتقال توان محدود خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، Marin Soljačić استاندارد فیزیک MIT ثابت کرد انتقال توان الکتریکی در فاصله دو متری ممکن خواهد شد. البته در زمان یادشده، شاهد بهره‌وری ۴۰ درصدی بودیم و ۶۰ درصد از توان الکتریکی در فرایند انتقال، تلف می‌شد.

https://fapool.ir/file/56555/?ref=sbargh.ir

 

ساز و کار در بازار گوشی‌های هوشمند

المان کلیدی در بهره‌برداری از شارژ بی‌سیم یا اندوکتانسی، میدان‌های الکترومغناطیسی هستند که برای انتقال انرژی از نقطه مبدا که در اینجا پدهای ویژه شارژ است به مقصد یعنی گوشی هوشمند کاربر استفاده می‌شوند. این انتقال از طریق جادوی اندوکتانس الکترومغناطیسی انجام می‌شود. به طور کلی، در این ساختار، دو سیم‌پیچ فیزیکی در دسترس است.

سیم پیچ اول تبدیل انرژی به میدان مغناطیسی را برعهده دارد که امکان انتقال به صورت بی‌سیم را خواهد داشت. سیم‌پیچ دوم نیز وظیفه بازگرداندن مجدد میدان مغناطیسی به انرژی الکتریکی را عهده‌دار می‌شود. به این ترتیب، دو سیم‌پیچ در کنار هم یک ترانسفورماتور را ایجاد می کنند. همین المان‌ها باعث شد وقتی تصاویر اولیه از سیم‌پیچ‌های ادغام شده آیفون ۸ انتشار یافت، در خصوص تجهیز این محصول به قابلیت شارژ بی‌سیم، اطمینان پیدا کنیم.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم

علاوه بر راهکار یادشده، بدنیست اطلاعاتی را هم در خصوص راهکار رزونانس مغناطیسی داشته باشید. راهکاری که به طور کامل، متفاوت نبوده اما برد شارژ را افزایش داده و امکان شارژ چند دستگاه الکترونیکی را به طور همزمان و با استفاده از یک شارژر فراهم کرده و امکان انتقال امواج را از متریالی با ضخامت بیشتر خواهد داشت.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم

برای اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، تا همین‌جا، اطلاعات کافی در اختیارشان قرار گرفته است. با این تفاسیر، بدنیست نیم‌نگاهی هم به ولتاژ گوشی هوشمند و شارژر خود داشته باشید زیرا در قالب استفاده از راهکار شارژ بی‌سیم، سرعت شارژ معمولاً کم‌تر از زمانی است که گوشی را به شارژر دیواری متصل می‌کنید.

درنظر داشته باشید که با گذشت زمان، استانداردها و مولفه‌های قابل استفاده در راهکار شارژ بی‌سیم ارتقا پیدا می‌کند و با بهره‌وری بالاتر، قیمت مولفه‌های لازم نیز کاهش پیدا می‌کند.

https://fapool.ir/file/50600/?ref=sbargh.ir

 

راهکارهای در دسترس کاربران

همان‌طور که گفته شد، Qi تنها استاندارد موجود در بازار نیست. در حال حاضر Powermat یاPMA نیز استانداردی قابل توجه به حساب می‌آید. نکته قابل توجه، ناسازگاری این دو استاندارد با یکدیگر است. به این ترتیب، امکان شارژ آیفون با استفاده از شارژر بی‌سیمی مجهز به استاندارد PMA‌ وجود ندارد. برخی از دستگاه‌های الکترونیکی موجود در بازار، با هر دو استاندارد، سازگاری دارند.

به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمند مدرن سامسونگ نظیر گلکسی نوت ۸، گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۷ از هر دو استاندارد Qi و PMA پشتیبانی کرده و امکان استفاده از شارژرهای هر دو گروه را فراهم می‌کنند.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند

اپل مدعی است فرودگاه‌ها، هتل‌ها و دیگر مکان‌های عمومی، در آینده‌ای نزدیک، استاندارد Qiرا به عنوان گزینه در اولویت، انتخاب خواهند کرد. این در حالی است که راهکار Rezence از گروه A4WP از رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کند که آزادی عمل بیشتر را در قرار گرفتن گوشی روی سطوح ویژه شارژ به همراه خواهد داشت.

به این ترتیب می‌توانید چند دستگاه را روی یک شارژر بی‌سیم واحد قرار داده و با آزادی عمل بیشتری دستگاه را حرکت دهید. حتی می‌توانید شارژ دستگاه را زمانی که یک کتاب بین دستگاه و شارژر قرار گرفته عملی کنید.Rezence نیازمند برقراری ارتباط بلوتوثی با دستگاه است.

راهکار عملی استفاده از شارژ بی‌سیم

از تعاریف تئوری که بگذریم نوبت به استفاده عملی از قابلیت شارژ بی‌سیم می‌رسد. در صورتی که قصد دارید گوشی خود را با استفاده از این راهکار شارژ کنید، در وهله اول به گوشی هوشمندی با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و البته پد شارژ بی‌سیم سازگار با گوشی خود نیاز خواهید داشت.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند

علاوه بر این می‌توانید کیس‌ها یا آداپتور‌هایی که پشتیبانی از قابلیت شارژ بی‌سیم را به دستگاه اضافه می‌کنند خریداری کنید. از جمله گوشی‌های هوشمند محبوبی که از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیفون ۱۰، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸ اپل
  • گلکسی نوت ۸ و گلکسی نوت ۵ سامسونگ
  • گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۸ پلاس، اس ۸ اکتیو، اس ۷، اس ۷ اج و اس ۷ اکتیو
  • الجی جی ۶ (تنها نسخه‌های آمریکا و کانادا)‌ و الجی وی ۳۰
  • موتورولا موتو زد، موتو زد پلی، موتو زد ۲ فورس، موتو زد ۲ پلی

در مرحله بعدی کافی است پد شارژ را به برق متصل کرده و گوشی را روی آن قرار دهید.

https://fapool.ir/file/51696/?ref=sbargh.ir

 

پرسش‌های رایج

در استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم این امکان وجود دارد تا پرسش‌ها و ابهام‌های متفاوتی برای کاربران ایجاد شود. در ادامه به تعدادی از این پرسش‌ها اشاره خواهیم کرد.

سرعت شارژ در چه سطحی است؟

در اکثر موارد، تکنولوژی شارژ بی‌سیم سرعت شارژ کم‌تری را در مقایسه با شارژ گوشی‌های هوشمند با استفاده از کابل، به ویژه در قالب استفاده از تکنولوژی شارژ سریع به همراه خواهد داشت. این در حالی است که برخی شارژرهای بی‌سیم، سرعت بیشتری در مقایسه با نمونه‌های دیگر دارند. در حال حاضر، شارژرهای بی‌سیم با توان بالا و طراحی مدرن، امکان شارژ کامل باتری یک گوشی هوشمند را در مدت زمانی نزدیک به دو ساعت دارند.

این شارژ‌رها معمولاً با مشخصه توان از یکدیگر تفکیک می‌شوند. در حال حاضر شارژرهای ۵ و ۱۰ وات گزینه‌های رایج در بازار به حساب می‌آیند. علاوه بر این می‌توان از آمپراژ خروجی این شارژرها نیز به عنوان معیاری برای تفکیک آن‌ها یاد کرد. به عنوان نمونه، شارژرهای بی‌سیم ۱ آمپری ۵ ولتی را می‌توان با شارژرهای کابلی یک آمپری مقایسه کرد.

آیا شارژ بی‌سیم به گرم شدن گوشی منجر می‌شود؟

پاسخ به این پرسش، مثبت است. در اکثر گوشی‌های هوشمند، استفاده از شارژ بی‌سیم باعث گرم‌شدن پشت گوشی می شود. در نظر داشته باشید معمولاً گوشی‌های هوشمند در هنگام شارژ با استفاده از کابل نیز کمی گرم‌ می‌شوند. این تفاوت گرمای تولیدی، بسیار محدود بوده و از همین رو جای نگرانی وجود ندارد.

مزایای استفاده از شارژ بی‌سیم کدامند؟

در لیست مزایای استفاده از شارژ بی‌سیم می‌توان به امنیت بالاتر و سادگی بیشتر در انتقال توان الکتریکی اشاره کرد. علاوه بر این، با استفاده از این راهکار، فشار کم‌تری هم به درگاه ویژه شارژ گوشی شما وارد خواهد شد. با توسعه استفاده از پدهای شارژ بی‌سیم در نقاط مختلف و مکان‌های عمومی، این امکان وجود خواهد داشت تا حتی در صورت همراه نداشتن کابل نیز به سادگی گوشی خود را شارژ کنید.

معایب استفاده از شارژ بی‌سیم کدامند؟

بزرگ‌ترین ایراد در استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم آن است که امکان انتقال انرژی با این راهکار در گوشی‌هایی با بدنه فلزی وجود ندارد. از همین رو اکثر گوشی‌های مجهز به تکنولوژی یادشده از بدنه پشتی از جنس شیشه یا پلاستیک بهره می‌برند. ترکیب پلاستیکی باعث می‌شود کیفیت ساخت گوشی پایین به نظر برسد و ترکیب شیشه‌ای نیز شکنندگی گوشی را در مقابل ضربات احتمالی به دنبال خواهد داشت. استفاده از کیس‌های ویژه به‌کارگیری شارژ بی‌سیم نیز به افزایش ضخامت گوشی و تغییر ظاهر آن منجر می‌شود.

https://fapool.ir/file/53748/?ref=sbargh.ir

 

بازده پایین

از جمله معایب چشمگیر قابلیت شارژ بی‌سیم می‌توان به بازده پایین‌تر این راهکار در مقابل استفاده از روش شارژ با استفاده از کابل اشاره کرد. این امر به ارائه راهکارهایی که سازگاری کم‌تری با حفظ محیط زیست دارند منجر خواهد شد. علاوه بر این، فرایند شارژ شدن گوشی به زمان بیشتری هم نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، گوشی‌هایی که از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برند نمی‌توانند از این تکنولوژی شارژ سریع، در قالب شارژ بی‌سیم بهره‌مند شوند.

در زمانی که گوشی با کابل در حال شارژ است همچنان امکان استفاده از‌ آن و حرکت دادن را خواهید داشت. این در حالی است که با برداشتن گوشی از روی پد شارژ، فرایند انتقال توان الکتریکی نیز متوقف خواهد شد. قیمت بالای آداپتورها و کیس‌های ویژه شارژ بی‌سیم از دیگر نکات منفی در بهره‌برداری از این تکنولوژی است.

آیا امکان استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم در خودروها هم وجود دارد؟

به تازگی شرکت‌های فعال در حوزه تولید خودرو دست به ادغام قابلیت شارژ بی‌سیم در محصولات تولیدی خود زده‌اند. البته استفاده از شارژ بی‌سیم برای گوشی به این معنا خواهد بود که دیگر قادر نخواهید بود از سیستم‌های سرگرمی اطلاعاتی برپایه کارپلی یا اندروید اوتو استفاده کنید زیرا در اکثر موارد، استفاده از اکوسیستم‌های یادشده به اتصال سیمی گوشی نیاز دارد.

بی‌ام‌و به تازگی راهکار کارپلی بی‌سیم را در محصولات سری ۵ خود ادغام کرده است. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد. آئودی، لکسس و تویوتا از جمله برندهای فعال در بازار تولید خودرو هستند که از قابلیت شارژ بی‌سیم در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

قابلیت شارژ بی‌سیم در خودروها

آیا شارژ بی‌سیم برای سلامت انسان خطرناک است؟

اگرچه در استفاده از راهکار شارژ بی‌سیم شاهد ایجاد میدان‌های الکترومغناطیسی هستیم اما مقادیر این امواج در سطوح کاملاً پایینی قرارداشته و در حدی نیستند که سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار دهند. علاوه بر این، سازمان سلامت جهانی نیز تایید کرده قرارگرفتن در معرض مقادیر محدود میدان‌های الکترومغناطیسی، تهدیدی برای سلامت انسان به حساب نمی‌آید.

آیا استفاده از شارژ بی‌سیم باعث آسیب دیدن دستگاه‌های الکترونیکی همراه می‌شود؟

در صورتی که از تجهیزات استاندارد استفاده کنید شارژ بی‌سیم هیچ تاثیر منفی روی سلامت دستگاه و باتری آن نخواهد داشت. این در حالی است که ایجاد گرمای زیاد و نبود تهویه مناسب یا استفاده از شارژرهای تقلبی یا با کیفیت پایین می‌توانند صدماتی را به همراه داشته باشند.

آیا امکان نفوذ به دستگاه‌های الکترونیکی ما در هنگام استفاده از شارژ بی‌سیم در مکان‌های عمومی وجود دارد؟

تا به امروز هیچ گزارشی از سرقت اطلاعات یا نفوذ به دستگاه‌های الکترونیکی همراه در زمانی که فرایند شارژ بی‌سیم در مکان‌های عمومی در دستورکار بوده منتشر نشده است. این در حالی است که با توسعه استفاده از این راهکار در مکان‌های عمومی، نگرانی‌های زیادی در خصوص امنیت و حریم خصوصی کاربران در حال شکل‌گیری است. از طرف دیگر، شرکت‌های توسعه‌دهنده استانداردهای شارژ بی‌سیم نیز تاکید کرده‌اند نگرانی در خصوص امکان سرقت اطلاعات به واسطه استفاده از شارژ بی‌سیم وجود ندارد.

https://fapool.ir/file/52096/?ref=sbargh.ir

 

آیا امکان استفاده از این تکنولوژی در گوشی‌های قدیمی وجود ندارد؟

همان‌طور که گفتیم با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری جانبی نظیر گیرنده توان الکتریکی که توان را از شارژر بی‌سیم و از طریق کانتکت‌ها یا پورت شارژ دریافت می‌کند می‌توانید گوشی‌های مختلف را با قابلیت شارژ بی‌سیم، سازگار کنید.

وضعیت بازار و چشم‌انداز آینده

HIS Markit به عنوان شرکت تحلیلگر فعال در حوزه بررسی‌ تکنولوژی‌های انتقال توان الکتریکی در گزارش خود اینچنین به ارزیابی و پیش‌بینی بازار پرداخته است:

در زمینه پیشرفت و آماده‌سازی این حوزه، پدهای ویژه استفاده از شارژ بی‌سیم در ابعاد گسترده از سال ۲۰۱۵ میلاد به بازار عرضه‌ شده‌اند. سیستم‌های شارژ از طریق سطوح در سال جاری به مرحله بهره‌برداری می رسند و شارژ کردن دستگاه‌ها با پوشش مساحتی به اندازه اتاق کاربران همچنان حداقل یک سال تا اجرایی شدن فاصله دارد.

بدنیست بدانید از میان بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم که در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار عرضه شده‌اند، تقریباً تمامی آن‌ها از طراحی اندوکتانسی بهره می برند. در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی، نوکیا ۹۲۰ اولین گوشی هوشمندی بود که در ابعاد تجاری به مرحله بهره‌برداری رسید و قابلیت شارژ بی‌سیم برپایه استاندارد Qi را پیش روی مشتاقان قرار داد.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند

از طرف دیگر شرکت اپل، خریداری استارت آپ نیوزیلندی PowerByProxi را در دستورکار قرار داده است که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، امکان استفاده از تکنولوژی آن نه‌تنها برای شارژ بی‌سیم گوشی های هوشمند بلکه برای انتقال توان الکتریکی به تلویزیون، کنترل از راه دور، سخت افزارهای جانبی کامپیوتری و طیف وسیعی از دستگاه‌هایی که به باتری نیاز دارند وجود خواهد داشت.

https://fapool.ir/file/52273/?ref=sbargh.ir

 

PowerByProxi

PowerByProxi از جمله اعضای WPC هم از جمله شرکت‌هایی است که چشم‌انداز روشنی را در حوزه تکنولوژی شارژ بی‌سیم پیش روی ما قرار داده است. این شرکت، تکنولوژی مینیاتوری را به مرحله توسعه رسانده است که در باتری‌های قابل شارژ AA ادغام شده و از همین رو نیاز به استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم در ساختار دستگاه‌های مختلف را مرتفع می‌کند. نکته قابل توجه اینکه تکنولوژی یادشده تنها ۱۰ درصد از ارتفاع باتری را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت‌هایی نظیر Ossia و Energous از جمله برندهایی هستند که امکان استفاده از شارژ بی‌سیم به منظور انتقال توان تا فاصله ۴.۵ متری را به مرحله بهره‌برداری رسانده‌اند. متخصصانOssia مدعی شده‌اند حتی در فاصله ۹ متری هم میزان توان انتقال یافته، همچنان قابل قبول است.

منبع : shahrsakhtafzar

https://fapool.ir/file/53822/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/54457/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/55704/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا