شرکتهای توزیع برق

تلفات برق چیست و عوامل موثر بر تلفات

 

خطوط انتقال برق

 

در حالت کلی تفاوت انرژی تحویلی و انرژی فروخته شده  همان تلفات برق ( هدر رفت برق ) نامیده می شود.در مبداء تحویل انرژی به شرکت های توزیع و همچنین هنگام فروش برق به مشترکین  هم  کنتور برق نصب شده است . تفاوت اعداد قرائت شده  انرژی تحویلی و فروخته شده مقدار انرژی هدر رفت یا همان انرژی تلف شده است.

 

کنتور چیست؟

 

انرژی فروخته شده به مشترکین   – انرژی تحویلی به شرکت توزیع  = مقدار انرژی تلف شده

۱۰۰*{انرژی تحویلی /(انرژی فروخته شده – انرژی تحویلی ) } = در صد تلفات انرژی (برق )


هدر رفت برق را می توان در حالت کلی به دو بخش اصلی تقسیم کرد .

۱- بخش فنی

۲-  بخش غیر فنی

تلفات  فنی که همان تلفات ماهیتی شبکه می باشد  و منشاء آن مقاومت است (R) هنگام عبور جریان برق از هادی ها ، با مقاومتی روبروست ( که بسته به جنس هادی و سطح مقطع آن متفاوت است ) با صرف هزینه نسبتاً زیاد می توان بخشی از مقاومت را کم کرد ( امکان صفر کردن مقاومت با تکنولوزی های موجود وجود ندارد).

اما اگر بتوان از  تجهیزات نوین و کم تلفات بهره گرفت می شود کمی مقاومت را پائین آورد  (  R*I*I ). علاوه بر مقاومت یک عامل دیگر خیلی موثر بر تلفات وجود دارد و آن مقدار جریان عبوری از هادی ها است و آنهم با مجذور جریان یعنی با افزایش جریان ، تلفات با مجذور جریان متناسب خواهد بود .

اما در مقوله تلفات غیر فنی  ۸۰% به نوع برخورد ما با مسائل جاری برق برمی گردد مانند عدم قرائت کنتورها ، قرائت های نادقیق یا غلط کارکرد کنتورها ، برق های غیر مجاز آشکار و پنهان ، دست کاری در سیستم لوازم  اندازه گیری ، برخورد شاخه درختان به شبکه برق ، استفاده از ابزار تشویق در حق پرسنل تلاشگر و ساعی  و ……. شامل می شود که نیازی چندانی به اعتبارات کلان ندارد بلکه از محل اعتبارات جاری شرکت ها قابل تأمین می باشد .

تلفات برق چیست؟

عوامل موثر در تلفات برق کدام ها هستند ؟

تمامی هدر رفت انرژی در بخش توزیع برق از ابتدای فیدرهای فشار متوسط ( از پست های فوق توزیع یا انتقال ) تا هنگامی که  انرژی در دم ملک ( ساختمان یا هر ابنیه دیگر ) توسط کنتور برق تحویل مشترکین می گردد را شامل میشود  .

برای سهولت بحث شبکه برق در سیستم توزیع برق را به دو قسمت فشار متوسط و ضعیف تقسیم می کنیم . آن بخش از انرژی که در شبکه فشار متوسط هدر می رود و بخش دیگر که از پست های توزیع تا آنجائی است که برق تحویل مشترکین می گردد ( درب منرل ، مغازه و کارخانه و……) این مسیر اهمیت خیلی بیشتری از مسیر شبکه فشار متوسط دارد و این بخش اصطلاحاً شبکه فشار ضعیف نامیده می شود و سهم عمده تلفات هم بر روی همین بخش از شبکه برق متمرکز شده است . تا این شبکه ( فشار ضعیف ) اصلاح ،  بهبود  و بخش عمده اش خذف نگردد سهمی که این شبکه از تلفات را بخود اختصاص داده ،  همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند .

 

تلفات در شبکه فشار متوسط :

عمده تلفات این بخش تلفات فنی شبکه و تجهیزات می باشد از قبیل تلفات هادی های خطوط انتقال و فوق توزیع و اتصالات مربوطه ، تلفات ترانس ها و تجهیزات متعلقه می باشد .

 

تلفات در شبکه فشار ضعیف :

تلفات در این بخش به دو بخش تلفات فنی و ماهیتی شبکه توزیع و تلفات غیر فنی تقسیم بندی میگردد . که بیشترین سهم تلفات در توزیع برق مربوز به همین شبکه فشار ضعیف می باشد .

مولفه های تلفات

 

 

تلفات به دو بخش فنی و غیر فنی تقسیم می شود .

۱-  تلفات  فنی که همان تلفات ماهییتی شبکه می باشد  و منشاء آن مقاومت است (  R) هنگام عبور جریان برق از هادی ها ، با مقاومتی روبروست ( که بسته به جنس هادی و سطح مقطع آن متفاوت است ) با صرف هزینه نسبتاً زیاد می توان بخشی از مقاومت را کم کرد ( امکان صفر کردن مقاومت با تکنولوزی های موجود وجود ندارد) اما اگر از  تجهیزات نوین و کم تلفات بهره گرفت می شود کمی مقاومت را پائین آورد  (  R*I*I ). علاوه بر مقاومت یک عامل دیگر خیلی موثر بر تلفات وجود دارد و آن مقدار جریان عبوری از هادی ها است و آنهم با مجذور جریان یعنی با افزایش جریان ، تلفات با مجذور جریان متناسب خواهد بود .

با بکار بردن روش هائی موسوم به کاهش تلفات ،امکان  کنترل تلفات و پائین آوردن آن قابل تصور خواهد بود مانند بکارگیری ترانس های کم تلفات ، کاهش طول فیدرها ، کاهش شبکه ۴۰۰ ولت ، افزایش شبکه فشار متوسط ، افزایش سطح مقطع هادی ها ، اصلاح ارتباطات و جمپرها ( اصلاح نقاط سست ) ،  بکارگیری تجهیزات نوین و کم تلفات ، دقت از ورود کالاهای نامرغوب به شبکه با اصلاح فرآیند خرید و بازنگری در آئین نامه معاملات شرکت های توزیع  و…….

۲-  اما در مقوله تلفات غیر فنی  ۸۰% به نوع برخورد ما با مسائل جاری برق برمی گردد مانند عدم قرائت ها کنتورها ، قرائت های نادقیق یا غلط کارکرد کنتورها ، برق های غیر مجاز آشکار و پنهان ، دست کاری در سیستم لوازم  اندازه گیری ، برخورد شاخه درختان به شبکه برق ، استفاده از ابزار تشویق در حق پرسنل تلاشگر و ساعی ، در صورت وجود  احیاناً تنبیه ) و ……. شامل می شود که نیازی چندانی به اعتبارات کلان ندارد بلکه از محل اعتبارات جاری شرکت ها قابل تامین می باشد .

۳-  شرکت ها ی توزیع برق می توانند اقداماتی از این قبیل را برای کم کردن تلفات غیر فنی  انجام دهند : مانند پائین آوردن عدم قرائت کنتورها ،  به حداقل رساندن قرائت های نادقیق یا غلط کارکرد کنتورها ، حذف برق های غیر مجاز آشکار و پنهان ، شناسایی دست کاری در سیستم لوازم  اندازه گیری مشترکین با اکیب های مجرب و متعهد ، هرس به موقع و مرتب شاخه درختان در حریم  شبکه های  برق و ……. را در بر میگیرد . این اقدامات  نیازی چندانی به اعتبارات کلان ندارد بلکه از محل اعتبارات جاری شرکت ها قابل تامین می باشد . بعبارت دیگر با کیفی کردن اقدامات  جاری شرکت های توزیع برق ،  تا شش در صد از تلفات را می توانیم کاهش دهیم

منبع : mh-dideban.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا