برق خودرو
تعویض فیوز خودرو و عیب یابی
همیشه بایستی تعدادی فیوز زاپاس در خودرو داشته باشیم.
هنگامی که یک جریان الکتریکی احتمالا خطرناک، اتفاق بیافتد، فیوز خودرو ممکن است بسوزد؛ که البته این سوختگی، قسمتهای مهم ماشین را از آسیب دیدگی حفظ میکند. این اتفاق بسیار خوبی است، هرچند ممکن است اجزای برقی خودرو مثل شیشه بالابر، دچار مشکل شود، اما فیوزها ارزان هستند و تعویض آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد.
شما میتوانید بیشتر فیوزها را تنها با نگاه کردن به آنها عیب یابی کنید؛ و به محض تشخیص فیوز خراب، میتوانید آن را تعویض کنید. ما در این مقاله به شما عیب یابی و تعویض فیوز خودرو را به تفصیل توضیح میدهیم.
عیب یابی و تعویض فیوز خودرو
برای عیب یابی و تعویض فیوز خودرو ابتدا باید بتوانید جعبه فیوز خودرو را بیابید. سپس می توانید آن را عیب یابی کنید و بسته به تشخیصتان در عیب یابی، آن را تعویض کنید که مهارت چندانی هم لازم ندارد اما نکتههایی را باید رعایت کنید. این سه مرحله را با هم مرور میکنیم.
۱- یافتن جعبه فیوز
برخی خودروها دارای دو جعبه فیوز هستند. اما هیچ محل ثابتی برای انواع خودرو وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان تصمیم میگیرند آن را نزدیک موتور اتوموبیل یا باتری خودرو قرار دهند و برخی نیز آن را در داخل و زیر فرمان خودرو که بیشتر خودروهای ایرانی از این دسته هستند.
به دنبال یک جعبه خاکستری یا سیاه باشید که معمولا کلمهی Fuses روی آن حک شده است. درصورتی که موفق به پیدا کردن جعبه فیوز نشدید، میتوانید مشخصات خودرو خود را به سادگی در گوگل سرچ و مطالعه کنید.
بعد از پیدا کردن جعبه فیوز، میتوانید با استفاده از یک پیچ گوشتی دوسو، یا گیرهای که روی جعبه فیوز است درپوش جعبه را باز کنید تا به فیوزها دسترسی یابید.
برای اینکه بفهمید هر فیوز مربوط به کدام قسمت الکتریکی خودرو است، باید دیاگرام رسم شده روی در جعبه را مطالعه کنید. برای مثال، اگر به دنبال فیوز رادیو هستید، باید از روی دیاگرام جای آن را پیدا کنید و بعد در جعبه به سراغ آن بروید.
۲- عیب یابی فیوز
اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که: «هرگز زمانی که ماشین روشن است، فیوز را بیرون نکشید». این کار ممکن است به سیستمهای برقی خودرو آسیب جدی وارد کند.
اولین قدم برای عیب یابی و تعویض فیوز خودرو و درواقع تشخیص فیوز سوخته، این است که به فیوز نگاه کنید. برای این کار با استفاده از گیرهای که روی درب جعبه قرار دارد، فیوز مورد نظر را بیرون بکشید.
حالا به فیوز نگاه کنید و به دنبال هرگونه شکستگی یا قطعی در سیم داخل آن باشید. اگر فیوز بدنهای مات دارد، باید از قسمت بالایی فیوز به داخل آن نگاه کنید.
روش دیگر برای عیب یابی فیوز این است که از یک مولتی متر (اهم متر) استفاده کنید. فیوز را بیرون بکشید. دقت کنید که بیرون کشیدن فیوز با دست امکانپذیر، اما دشوار است؛ بنابراین حتی اگر ماشین شما گیره مخصوص را ندارد، از یک موچین (دم باریک) استفاده کنید.
مولتی متر دیجیتال را برای آزمایش مقاومت تنظیم کنید. باید به دنبال علامت امگا Ω. باشید. این تنظیمات یک جریان خفیف به فیوز میفرستد و میزان مقاومت را چک میکند. ابتدا دو سیم قرمز و سیاه مولتی متر را به یکدیگر متصل کنید. اگر عدد صفر روی نمایشگر ظاهر شد، مولتی متر درست کار میکند.
حالا نوبت تست فیوز است. سیمهای سیاه و قرمز را، مانند شکل زیر، به دو سر فیوز متصل کنید. اگر فیوز سالم باشد، عدد روی مولتی متر تغییر میکند. اگر اعداد تغییر نکنند، به این معناست که فیوز سوخته و باید تعویض شود.
۳- تعویض فیوز خودرو
خودرو را خاموش کنید. حال با توجه به مشخصات مربوط به ظرفیت فیوزها که روی درب جعبه فیوز درج شده است، مشخصات فیوز سوخته را پیدا کنید. دقت کنید که علاوه بر این مشخصات، هنگام خرید، فیوز را به همراه داشته باشید که از خرید خود مطمئن گردید.
درصورت نصب فیوز اشتباه، مشکلات و آسیبهای دیگری در انتظار خودرو شما خواهد بود. حال میتوانید با کمی فشار، فیوز جدید را به جای خود بازگردانید. خودرو را روشن کنید و چک کنید که مشکل برطرف شده باشد.
نکته: فیوزهایی که دارای یک ظرفیت هستند، رنگ مشابهی نیز دارند؛ و براساس رنگشان باید ظرفیت آنها را پیدا کرد.
همانطور که ملاحظه می کنید، عیب یابی و تعویض فیوز خودرو کار چندان مشکلی نیست. اجزای کوچک و ارزان، خودرو را از آسیبهای جدی حفظ میکنند.
منبع : Wikihow