برق رله دوبل پراید، ساژم، سمند+ دیاگرام داخلی و عملکرد
برق رله دوبل پراید، ساژم، سمند+ دیاگرام داخلی و عملکرد
برق رله دوبل دارای یک کانکتور به ندرت۱۲ و غالباً ۱۵ راهه بوده و شامل دو عدد رله مجزا می باشد که وظیفه آن ارسال ولتاژ مورد نیاز اجزاء مختلف سیستم سوخت رسانی و همچنین تغذیه ECU موتور از طریق باطری می باشد.
رله دوبل از ۲رله مجتمع شده در یک مجموعه تشکیل شده است که هر کدام از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است.با قطع و وصل جریان ضعیف برق به رله کنتاکت ها بدلیل خاصیت مغناطیسی وصل یا قطع می شوند و به این ترتیب می توان فرمان اتصال برق قوی را با اتصال برق ضعیف به رله صادر کرد.اگر قرار بود سیم کشی ها مستقیم باشند و از رله استفاده نشود هم طول و وزن دسته سیم ها زیاد می شد هم باعث داغ شدن سیم های حاوی جریان آمپر بالا برق می گشت.
برق رله دوبل در خودرو های پژو ۴۰۵ و سمند بصورت افقی ،سمت راننده در بالای رادیاتور ، در خودروی پراید جنب باطری و مخزن آب رادیاتور و در زانتیا،پیکان و پژوRD در محفظه ECU قرار دارد.
رله دوبل یکی از قطعاتی مهم سیستم انژکتوری است که در ۳حالت سوئیچ باز، سوئیچ بسته و خودرو روشن برق قطعات زیر را تامین میکند:
۱- ECU
۲- پمپ بنزین
۳- انژکتورها
۴- کوئل دوبل
۵- شیر برقی کنیستر
۶- برق المنت گرم کن سنسور اکسیژن
۷- المنت گرم کن دریچه گاز
۸- برق چراغ عیب یاب
اگر این قطعه خراب گردد برق این سیستم ها قطع میگردد و یکی ازنشانه های سریع برای پی بردن به خرابی این قطعه روشن نشدن چراغ چک بعد از سوئیچ باز است.
مدار الکتریکی رله دوبل :
بسته به نوع و مدل و دسته سیم شاید تفاوت های جزئی در ورودی ها و مصرف کننده های رله دوبل وجود داشته باشد که باید به نقشه انژکتور خودرو مراجعه کرد ولی معمولا ً رله توسط یک کانکتور ۱۲الی ۱۵ پایه به دسته سیم اصلی متصل میشود پایه ۲و۸و۱۱و۱۵ دارای برق ۱۲ هستند.
ویدئو آموزشی رله دوبل
پایه ۱۴در موقع باز بودن سوئیچ ولتاژ ۱۲ دارداز پایه۴ برق انژکتور –از پایه ۵ برق کویل واز پایه ۶ برق گرمکن تامین میگردد.
از پایه ۱۳ برق پمپ بنزین واز پایه ۹برق شیر کنیستر تامین میشود.
در زمان خاموش بودن از پایه ۱۰ ودر سوئیچ باز از پایه ۱ برق ECU تامین میگردد.
معمولاً بسته به مدل پایه های ۱-۴-۵-۶-۹-۱۳ برق رله دوبل به مصرف کننده ها متصل هستند و پایه های ۲یا۴یا۳ – ۵ – ۸ – ۱۱ برای عملکرد برق ۱۲ولت+ دائم دارند.
در محصولات ایران خودرو
رله دوبل معمولاً ۱۵پایه است که از کابل مثبت باطری برای پایه های ۲-۱۱-۸-۱۵ برق ۱۲ ولت دارند.
پایه ۱۰ از ecu برای رله اول منفی و پایه ۷ از Ecu برای رله دوم منفی دارند.
پایه ۱۴ برق۱۲ولت بعد از رله اول است.
از پایه ۱ برای ecu برق مثبت ۱۲ ارسال می شود.
پایه ۹ به سوئیچ اینرسی و از آن به پایه ۱۴ برق مثبت ۱۲ ولت ارسال می شود و از پایه ۹ به رله های فن برق ۱۲ ولت مثبت ارسال می شود.
پایه های ۶-۴-۵-۱۳ برق مثبت ۱۲ رله دوم هستند که به سنسورها و عملگرها ارسال می شوند.
شرح کار:
عملکرد رله در ۳مرحله است :
۱- سوئیچ بسته:که دراین حالت برق ۱۲ برای نگهداری اطلاعات به ECU ارسال می گردد.
۲- سوئیچ باز:در این حالت رله به مدت ۲تا۵ ثانیه برای اجزا زیر برق ۱۲ می فرستد:
– ECU
– پمپ بنزین
– انژکتورها
– کوئل دوبل
– شیر برقی کنیستر
– المنت دریچه گاز
– المنت گرمکن دریچه گاز
۳- مرحله موتور روشن :
دراین حالت برق رله دوبل دائما برق اجزا بالا وسنسور سرعت خودرو وهنگامیکه خودرو روشن میگردد ولتاژ ۱۲ ارسال میگردد.
دیاگرام داخلی رله دوبل
* ممکن است براساس نوع و مدل و نوع دسته سیم پایه ها متفاوت باشند.
کانکتور ۱۵ راهه ابن رله به دسته سیمی متصل است که امکان ارتباط بین باطری، ECU و سایر اجزاء مرتبط در سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه را امکان پذیر می سازد.در حالت سوئیچ بسته ولتاژ ۱۲ ولت از طریق پایه ۱۰ رله برای تغذیه حافظه موقت ECU ارسال میگردد.
در حالت سوئیچ باز ولتاژ مثبت به سنسور سرعت می رسد برای ۲ تا ۳ ثانیه برق پمپ بنزین و اجزاءئ نظیر کویل دوبل،انژکتورها،گرمکن سنسور اکسیژن و گرمکن دریچه گاز از طریق این رله تامین می شود.
حال چنانچه بعد از مدت مذکور موتور خودرو روشن نگردد در این صورت ولتاژ مثبت اخیر قطع می گردد. صدایی که هنگام باز کردن سوئیچ قبل از استارت شنیده می شود ( از زیر صندلی عقب ) صدای پمپ بنزین هست که پس از زمان مذکور قطع می شود . بزرگترین حسن فعال شدن پمپ به مدت چند ثانیه قبل از استارت ، شارژشدن بنزین در ریل سوخت میباشد که باعث بالارفتن فشار بنزین پشت انژکتورها و درنتیجه پاشش بهتر بنزین در زمان استارت می شود .
در حالت موتور روشن تغذیه اجزاء سیستم انژکتوری از مسیر همین رله تداوم دارد.
نقشه رله دوبل سیستم زیمنس
نکته : در خودروهای مجهز به شبکه CAN مانند پژو ۲۰۶ ، رله دوبل داخل BM34 تعبیه شده است و با دریافت فرمان از BSI برق مصرف کننده ها را قطع یا وصل می کند.خود BSI از ECU دستور می گیرد.
یکسره کردن رله دوبل
در خودروهای زیمنس به پایه شماره ۱ و ۴ و ۱۳ سوکت رله دوبل برق مثبت بدید.
و اگر ساژم باشد به پایه های ۱ و ۴ و ۵ و ۱۳ برق میدهیم.
واگر بوش باشد مثل ساژم.
و ۲۰۶ تیپ دو بود به فیوز f4 و f15 و به پایه ۸ سوکت مشکی Bm34 برق مثبت میدهیم و اگر تیپ پنج بود فقط به f4 و f15 برق مثبت میدهیم.
در خودروی سمند ef7
در سمند موتور ملی دو گانه سوز دو عدد رله مشکی رنگ کنار ECU وجود دارد رله سوکت زرد رنگ مربوط به برق کوئلها ورله سوکت مشکی رنگ مربوط به برق پمپ بنزین می باشد در مواقعی که مشکلی در سوخت رسانی بنزین وجود داشته باشد و بخواهیم موتور را با گاز روشن کنیم میتوانیم رله پمپ بنزین را از جای خود در اورده وبا در اوردن رله از جای خود ECU برنامه استفاده از بنزین جهت روشن کردن موتور را حذف خواهد کرد و پس از کمی استارت زدن موتور به صورت اضطراری با گاز روشن میشود .
جزوه آموزش برق خودرو سنگین PDF
خودروهای EF7 (موتور ملی) دوگانه سوز مالتی پلکس smsماکس دارای دو عدد رله دوبل در سیستم سوخت رسانی می باشند.
یکی از آنها رله دوبل تغذیه مدار گاز، ایموبلایزر، انژکتور گاز و بنزین می باشد و دیگری رله دوبل مربوط به تغذیه کویل و پمپ بنزین می باشد.
ولی در سیستم غیرمالتی پلکس و بوش معمولی تنها ی رله دوبل و با دوتا رله پنج پایه ( تغذیه کویل و پمپ بنزین ) کنار ایسیو به رنگ زرد و مشکی می باشد.