برق ساختمان

اصول لوله گذاری در سیم کشی ساختمان۲

اصول لوله گذاری در سیم کشی

اصول لوله گذاری در سیم کشی
اصول لوله گذاری در سیم کشی

تصویر بالا قوطی کلیدهای روشنایی برای پذیرایی را نشان می دهد. که ۴ تای پایین برای کلیدهای روشنایی و قوطی کلید بالای آنها هم برای محل نصب آیفون تصویری در نظر گرفته شده است.

اشتباه اول:

این برقکار محترم دقیقاً در راستا و بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی، قوطی کلید آیفون تصویری را نصب کرده است که باعث می شود بعد از نصب گوشی آیفون، سیم فنری هندست روی کلیدهای روشنایی آویزان شود.

همیشه باید قوطی کلید پشت آیفون حداقل ۱۵ سانتی متر آن طرف تر باشد. به تصویر زیر که آن را برای «کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها» آماده کرده‌ام نگاه کنید.

سیم کشی

همانطور که می بینید قوطی کلید پشت آیفون ۱۵ سانتی متر از راستای کلیدهای پذیرایی فاصله دارد تا سیم های فنری متصل به هندست روی کلیدهای برق آویزان نباشد.

ارتفاع نصب کلیدهای روشنایی پذیرایی از کف تمام شده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است و ارتفاع نصب قوطی کلید پشت آیفون هم بایستی ۱۴۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده باشد پس می توان گفت که قوطی کلید پشت آیفون تصویری باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از کلیدهای روشنایی باشد.

 

https://fapool.ir/file/50738/?ref=sbargh.ir

 

اشتباه دوم:

برق مانتیور آیفون تصویری از برق روشنایی گرفته شده است که طبق استاندارد باید از پریزهای برق پذیرایی یا از  گرفته شود. چون مانیتور آیفون تصویری یک مصرف کننده است نه یک روشنایی.
البته بین خودمان بماند، بنده به برقکارهایی که برای من کار می کنند می گویم که این مورد را بیخیال شوند. چون معمولاً گوشی آیفون در نزدیکی کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار می گیرد و این فاصله خیلی کم است، و می توان با یک لوله ۳۰ یا ۴۰ سانتی این دو را به یکدیگر ارتباط داد و برق آیفون را از کلیدهای روشنای گرفت.

در این صورت به مقدار زیادی در مصرف لوله و سیم صرفه جویی می شود و نیازی هم به شیارزنی نیست. پس قرار نیست که همیشه حرف حرفِ استاندارد‌ باشد، من یکی که این مورد را رعایت نمی کنم. البته این نظر شخصی بندست و اگر شما خیلی مقرراتی هستید می توانید برق مانیتور آیفون تصویری را از پریزهای پذیرایی یا از جعبه فیوز بگیرید تا کاملاً طبق مقررات عمل کرده باشید.

اشتباه سوم:

بوشن ها بصورت غیر اصولی ایجاد شده‌اند. همانطور که مشخص است این برقکار عزیز یکی از لوله‌ها را شکافته و لوله دیگر را در داخل آن قرار داده است.

زمانی که می خواهید ۲ عدد لوله برق شماره ۲ (یه با قول بعضی ها لوله نمره ۱۳) را به سر همدیگر وصل کنید یا باید یک تکه لوله ۲٫۵ (به طول ۱۲ سانتی متر) بیاورید و سر هر دو لوله را داخل آن قرار دهید و بعد ۲ طرف آن را نوار چسب بزنید و یا اینکه سر لوله ای که در قسمت پایین قرار گرفته را با حرارت گرم کنید و آن را با یک لوله شماره ۲ دیگر گشاد کنید و بعد لوله بالایی را داخل لوله پایینی فرو کنید.

یعنی همیشه باید لوله بالایی به داخل لوله پایینی برود. چون برقکار همیشه بایستی از سمت جعبه فیوز فنر سیمکشی را رد کند، در این صورت فنر سیمکشی به محل اتصال ۲ لوله گیر نمی کند.

https://fapool.ir/file/54457/?ref=sbargh.ir

 

اشتباه چهارم:

یک لوله افقی در تصویر مشاهده می کنید (که از داخل آجر سفال بالای قوطی کلید آیفون رد شده) ، که گفتیم هیچ لوله ای نباید بصورت افقی یا مورب نصب شود. لوله های برق فقط می توانند در سقف یا کف اتاق ها مسیرهای افقی را طی کنند.

اشتباه پنجم:

خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن ایجاد نشده و این برقکار فقط از تیشه استفاده کرده است و باعث خرابی زیادی روی آجرهای سفال شده است.

اشتباه ششم:

قوطی کلیدها کاملا محکم به دیوار نصب نشده‌اند و شاخک های دو طرف قوطی کلیدها آزاد هستند بطوری که به راحتی میشد با یک انگشت آنها را از دیوار جدا کرد.

اشتباه هفتم:

این برقکار عزیز باید صبر می کرد و بعد از پایان مرحله گچ خاک اقدام به نصب قوطی کلیدها و لوله ها می‌کرد. ولی چون قبل از گچ خاک، قوطی کلیدها را نصب کرده است احتمالاً قوطی کلیدها داخل تر یا بیرون تر از گچ خاک قرار بگیرند.

مثلاً وقتی به بالاترین طبقه این مجتمع رفتم که آقای گچ کار در آنجا مشغول کار بود قوطی کلیدها به این شکل در آمده بودند.

سیم کشی

یعنی یا مثل تصویر بالا ۱ سانتی متر از قوطی کلید از داخل گچ خاک بیرون زده بود و یا در بعضی موارد تا ۳ سانتی متر قوطی کلیدها به داخل گچ خاک فرو رفته بودند. که هر دو حالت هم اشتباه است و قوطی کلید بایستی کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

اشتباه هشتم:

بهتر است که قبل از مرحله گچ کاری ساختمان، سیم ها را در داخل لوله ها رد کنید. در اینصورت وجود سیم ها مانع از افتادن گچ یا نخاله به داخل لوله ها و مسدود شدن آنها خواهد شد.

در ضمن اگر مرحله سیمکشی قبل از گچ کاری ساختمان صورت گیرد به راحتی می توان لوله های خراب و مسدود را تعویض یا اصلاح کرد. در اینصورت بعد از گچ کاری به مشکل نخواهید خورد. ولی اگر قرار شد که سیمکشی بعد از گچ کاری صورت گیرد حتماً باید سر لوله ها را با نوار چسب بپوشانید تا گچ و نخاله مسیر لوله ها را مسدود نکند.

https://fapool.ir/file/57297/?ref=sbargh.ir

 

اشتباه نهم:

تعداد ساپورت ها برای نگه داشتن لوله های برق داخل شیارها کمه. و فقط در یک قسمت از مسیر ساپورت قرار گرفته است. که در تصویر مشخص نیست. برقکارها معمولاً از سیم رابیتس یا بست کمربندی یا تکه لوله های برق ضایعاتی ساپورت درست می کنن و جلوی لوله های برق قرار میدن تا لوله ها از دیوار جدا نشن.

اشتباه دهم:

محل اتصال زانو به لوله باید با نوار چسب پوشیده بشه، ولی متاسفانه هیچ نوار چسبی استفاده نشده.

اشتباه یازدهم:

که بنده اون رو فراموش کرده بودم و آقای شیخ زاده و آقای صداقت اون رو یادآوری کردن، نصب نکردن لوله مجزا برای کابل آیفون هستش. امروز بعد از یک ماه دوباره به این پروژه سرزدم و مشاهده کردم که آقای گچ کار روی لوله ها رو گچ خاک کرده و متاسفانه برقکار فراموش کرده که برای کابل آیفون یک لوله مجزا نصب کنه.

حالا باید دوباره تیشه دست بگیره و گچ ها رو خراب کنه و یک شیار برای کابل آیفون ایجاد کنه. همیشه بعد از اتمام کار چک کنید که آیا تمام لوله گذاری هاتون رو درست انجام دادین یا نه.

و حالا به یک تصویر دیگر از برقکاری همین پروژه نگاه کنید.

سیم کشی
سیم کشی

لوله برق در کف آشپزخانه

– نصب هرگونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است. ولی متاسفانه برقکار بالا تعدادی از لوله ها را در کف آشپزخانه نصب کرده است.

– جدای از اینکه لوله های برق نباید در کف نصب شوند، در داخل سایر اتاق ها، در قسمت هایی که باید لوله‌های برق و آب از روی یکدیگر رد شوند، همیشه باید لوله آب در زیر لوله های برق قرار بگیرد. که حتی این مورد هم در تصویر بالا رعایت نشده است.

محل اتصال زانوها و لوله های برق

– در محل اتصال زانوها و لوله های برق از چسب برق استفاده نشده است.

https://fapool.ir/file/57297/?ref=sbargh.ir

 

ارتفاع پریزها

– ارتفاع پریزهای اجاق گاز و ماشین لباسشویی درست رعایت نشده است. ارتفاع این ۲ پریز از کف تمام شده آشپزخانه حداقل باید ۷۰ سانتی متر باشد.

– دقیقاً روی سینک ظرفشویی یک پریز قرار گرفته است. در صورتی که باید حداقل ۶۰ سانتی متر از لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشند.

– در عکس کاملاً مشخص نیست. ولی تعداد پریزها هم کم بود. در صورتی که باید حداقل ۶ پریز برق در آشپزخانه نصب شود.

که تعداد پریز ها عبارتند از :

  • پریز ماشین لباسشویی
  • پریز اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز یخچال
  • پریز پکیج
  • پریز بالای اوپن یا اُپن. برای مصارفی مثل چای ساز یا آبمیوه گیری
  • و اگر در نقشه آشپزخانه، ماشین ظرفشویی هم جا نمایی شده است، برای آن هم یک پریز برق قرار گیرد.
اصول لوله گذاری در سیم کشی – دنیای صنعت برق

 

https://fapool.ir/file/59569/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/52113/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/42853/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در مطلب بالا گفته شده :
    ۱- در کف آشپزخانه ها نباید لوله گذاری انجام گیرد
    ۲- در دیوارها نباید لوله گذاری افقی اجرا شود
    دو مورد فوق طبق کدام استاندارد یا مقررات ملی ممنوع می باشد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا