برق ساختمان

آموزش رایگان اجرای سقف کشسانی و آسمان مجازی +نورپردازی+عکس

۱- از آسمان مجازی به جای سقف کاذب استفاده کنید

اگه دوست ندارین سقف خونتون اکثر خونه ها عادی و سفید باشه میتونین از سقف کشسان استفاده کنین. در بعضی معماری های ساختمان بخاطر اینکه یک سری تاسیسات یا عایق های صوتی و سازه های دیگه تو سقف دیده نشه از
سقف کاذب استفاده میکنن. من به شما آسمان مجازی رو برای اینکار پیشنهاد میدم تا علاوه بر جلوه ی زیبایی که به خونتون میده آرامش خاصی هم به خونتون تزریق کنه.

۲- از نورپردازی استفاده کنین

آسمان مجازی نسل جدیدی از سقف های کاذب به حساب میاد که همراه با انواع سقف های کاذب استفاده میشه.
اگه میخواین آسمان مجازی شما زیبا تر از قبل دیده بشه بهتره از نورپردازی استفاده کنید. ۳ المانی که در این نوع از سقف ها استفاده میشه عبارتند از:

  • نورپردازی با استفاده از لامپ های FPL
  • نورپردازی با استفاده از لامپ های T4 و T5
  • نورپردازی با استفاده از LED

البته توجه داشته باشین که اولویت کار شما هستین و قراره این آسمان مجازی بر اساس سلیقه ی شما طراحی بشه تا به جلوه ی دلخواهتون برسین.

۳- سازه در آسمان مجازی

بعد از انتخاب نوع نورپردازی، سازه اهمیت زیادی داره. که بسیار متنوع هستند. به این صورته که شما اول محیطتون رو با یکی از انواع سقف های کاذب دکور میکنید و فقط در فضایی که قراره سقف کشسان شما اجرا بشه از سازه ی سپری استفاده میکنین.

انواع نورپردازی سقف کشسان

یکی از المان های مهم  سقف های کشسان لابل، نورپردازی به کار رفته در آن است، نورپردازی هایی که در سقف کشسان به کار می روند، با توجه به نوع آن می توانند تاثیر بسزایی در نمای سقف داشته باشند، همچنین می توانند با توجه به رنگ به کار رفته در نورپردازی، سقف کاذب کشسان را متفاوت جلوه دهد. در این مطلب به انواع نورپردازی رایج به کار رفته در سقف کشسان می پردازیم، با ما همراه باشید!

نورپردازی لوستر

لوستر و چل چراغ جزء نورپردازی های سنتی و کلاسیک به حساب می آیند. معمولا از لامپ های سفید و زرد در این نورپردازی استفاده می شود. فرآیند نصب و پیاده سازی این نورپردازی در سقف کشسان بسیار ساده است. کافی است که لوستر یا چلچراغ را به سقف اصلی وصل کنید و تنها مقداری فضا برای رد کردن قسمت بالایی لوستر یا چلچراغ در سقف کشسان ایجاد نمایید. این نورپردازی در سقف های لاکر (براق یا آینه ای) به دلیل انعکاس نور، مناسب است.

نورپردازی هالوژن

یکی از نورپردازی های معروفی که در سقف های کاذب کاربرد فراوان دارد، نورپردازی هالوژن است. لامپ هالوژن یک نوع لامپ رشته ای است و در دو رنگ سفید و زرد عرضه می شود. طریقه نصب لامپ هالوژن با لوستر کمی متفاوت است، برای نصب این نورپردازی در سقف کشسان می بایست یک نگه دارنده به نام براکت را به سقف اصلی وصل کنیم، سپس لامپ هالوژن را در پلتفرم (نگه دارنده لامپ) قرار داده و سپس پلتفرم را بر روی براکت قرار دهیم و به اندازه پلتفرم، فضایی را در سقف کشسان ایجاد می کنیم و برش می دهیم و پلتفرم را با سقف کشسان هم سطح می کنیم.

نورپردازی فیبر نوری

نورپردازی فیبر نوری یکی از نورپردازی­ های جذاب و شیک سقف­ های کشسان به شمار می ­آید. این نورپردازی از دو قسمت کابل فیبر نوری و منبع تغذیه سوسو زن تشکیل شده است. به طوری که منبع تغذیه در پشت سقف کشسان به سقف اصلی متصل می­شود و دسته کابل فیبر نوری در آن قرار گرفته و سپس کابل­ های فیبر نوری در کل سطح سقف کشسان به طور مساوی پخش می­شود، این منبع تغذیه، نور تولید می کند و این نور به انتهای فیبر نوری می­رسد و باعث روشن شدن سطح سقف کشسان می­شود.

آسمان مجازی - آنیتاپلاست

 

۴- منظور از تایل چیست؟

تایل صفحه ایه که روی سازه ها نصب میشه. بهترین مزیت باریسول استفاده از تایل های متنوعه . روی تایل ها تصایر با کیفیتی از آسمان و المان های طبیعی مثل ابر و پرنده و درخت و … و یا حتی از المان های غیر طبیعی مثل (بالن و هواپیما و …) مطابق با سلیقه ی شما استفاده میشه

۵- شناخت زیبایی ها با آسمان مجازی

ارزش های اخلاقی یا زیبایی های رنگ ها در ۳ عنوان قرار دارن:

  • زیبایی های بصری
  • زیبایی های حسی
  • زیبایی های سمبولیک

که شما میتونین با استفاده از آسمان مجازی در محیط خونتون این ارزش ها رو بیشتر بشناسین. شاید رنگ ها براتون خیلی خاص نباشن وخیلی ساده بهشون نگاه میکنین ولی باید بگم که تمام زیبایی آسمان مجازی تو رنگ اونا خلاصه میشه.

آسمان مجازی - آنیتا پلاست

۶- اهمیت آسمان مجازی در ایجاد آرامش روحی و روانی

زندگی کردن در شهر های شلوغ با وجود تمام مشکلاتی که برای هر فردی ممکنه بوجود بیاد، تاثیر زیادی در آرامش روحی و روانی افراد داره. پس ما باید دنبال یه عنصر برای ایجاد آرامش درونی ما بگردیم و چه بهتر که تو خونمون اینکار رو بکنیم.
وقتی شما تو محیط منزلتون چشمتون به تصاور طبیعی و یا تصویر مورد دلخواهتون برخورد کنه، ناخوداگاه آرامش عجیبی شما رو فرا میگیره.

 

آسمان مجازی - آنیتاپلاست

۷- مکان های مناسب برای استفاده از آسمان مجازی

سقف پارچه ای کشسان در منازل مسکونی برای محیط های بزرگ مانند پذیرایی به منظور ایجاد فضایی جذاب و دلنشین استفاده می شود. همچنین سقف کشسان لاکر به دلیل داشتن خاصیت صیقلی و انعکاس نور در فضاهایی که سقف کوتاهی دارند بسیار کاربردی است.

با توجه به امکان چاپ تصاویر متنوع و مطابق با دکوراسیون داخلی فضا بر روی پارچه سقف کشسان، می توان از این نوع سقف در فضاهای آموزشی مانند کلاس درس ، محیط های جمعی و کتابخانه و فضاهای نمایشگاهی برای طراحی غرفه ، استفاده نمود. خاصیت ضد آب و ضد رطوبت بودن پارچه ی پی وی سی باعث شده است که سقف کاذب کشسان در محیط های مرطوب مانند استخر و سونا ، سرویس های بهداشتی نیز قابل استفاده باشد.

  • بیمارستان ها, مراکز درمانی کلینیک ها مطب ها
  • اتاق های کنفرانس وسالن های همایش
  • شرکتها ، ادارات ، سازمانها و ارگانهای خصوص و دولتی
  • رستورانها وفروشگاه ها
  • پارکینگها
  • منازل مسکونی، اتاق خواب
  • آژانس های هواپیمایی
  • استخرها وسالن های ورزشی
  • مدارس و مراکز آموزشی و مهدکودک ها
  • لابی هتلها

و هر مکان استرس زایی که بتوانیم با استفاده از آسمان های مجازی آرامشی از دست رفتمون رو برگردونیم.
نکته ای که لازمه حتما بگم شما میتونین بدون هیچ مشکلی آسمان مجازی را در ساختمان های ساخته شده و یا در حال احداث نصب کنین، بدون هیچ نو خرابی و یا عملیات ساختمانی و در کوتاه ترین زمان ممکن.
این تایل ها قابل تعویض هستند و شما میتونین بعد از مدتی اونا رو عوض کنین.

 

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه با سقف کششی

نصب سقف کشسانی در آشپزخانه

معرفی سقف کشسانی

سقف کشسان ، نوعی سقف کاذب معلق  با ساختاری انعطاف پذیر بوده و طرح ها و رنگ های متنوعی را شامل می شود.  این نوع از انواع سقف کاذب پارچه ای می تواند با سقف کاذب معمولی و یا تایل کناف ترکیب و طراحی شود. سقف کشسان می تواند با تصاویر و اشکال مختلف مطابق با سلیقه اشخاص طراحی و اجرا گردد.  سقف کشسان از دو جز اصلی تشکیل شده است که شامل پارچه ای سبک وزن از جنس پی وی سی و ریل های مخصوص می باشد. پارچه PVC این نوع از سقف کاذب تحت فرایند حرارتی خاصیت کشسانی پیدا می کند. ریل های سقف کشسان بر روی سقف یا روی دیواری نصب گردیده و پارچه پی وی سی در داخل آنها نصب می شود. علاوه بر بکارگیری سقف کشسان در پوشش سقف ، می توان از این تکنولوژی در پوشاندن دیوار ها ، ساخت انواع پنل روشنایی و پخش کننده های نور همچنین  برای طراحی غرفه های نمایشگاهی در فرم ها و اشکال مختلف استفاده نمود.

سقف کاذب کشسان با طرح آبرنگ

سقف کشسانی با طرح گل

انواع پارچه سقف کشسان از نظر جنس

یکی از اجزای اصلی سقف کشسان پارچه پوششی روی آن است که در انواع و جنس های متنوعی ساخته می شود که عبارتند از:

  • سقف کشسان چاپی
  • سقف کشسان لاکر
  • سقف کشسان ترنسلوسید
  • سقف کشسان آکوستیک

استفاده از سقف کشسانی نیمه شفاف و چاپی به صورت ترکیبی

سقف کشسانی ترنسلوسید و چاپی به صورت ترکیبی

ویژگی محصول سقف کاذب کشسانی

ویژگی و مزایای سقف کشسانی نصب شده به دلیل استفاده از پارچه سبک و مقاوم در برابر ضربه پی وی سی و ریل زیر ساخت انعطاف پذیر، شامل موارد زیر می شود:

  • معلق بودن سقف کاذب کشسانی و عدم نیاز به هرگونه آویز از سقف اصلی
  • سرعت بالای نصب
  • عدم نیاز به بنایی و یا تخریب
  • پنهان نمودن تاسیسات
  • فراهم کردن امکان طراحی خلاقانه
  • وزن بسیار سبک
  • عملکرد مناسب در هنگام زلزله با داشتن رفتاری ارتجاعی
  • قابلیت شست و شوی آسان
  • تنوع در طرح و رنگ با متریال های مختلف
  • عایق صدا و رطوبت
  • امکان ساخت سقف های بدون شکل هندسی
  • امکان پوشش سقف فضاهای بزرگ به صورت یکپارچه
  • پارچه از جنس پی وی سی تولید کشور بلژیک و اکراین
  • دارای دو عرض پارچه پی وی سی ۳٫۵ (تولید بلژیک) و ۵٫۵ متر (تولید اکراین)
  • پوشش فضاهای بزرگتر از ۱۰۰ متر مربع تنها با ایجاد دوخت پارچه های تشکیل دهنده

استفاده از سقف کاذب کشسانی در سرویس بهداشتی با طرح شکوفه

سقف کاذب کشسان با طرح شکوفه

 

استفاده از سقف کشسانی در سالن استخر

طراحی داخلی سالن استخر با سقف کاذب کشسان لاکر

سقف پارچه ای کششی

سقف نیمه شفاف کشسانی طرح دار

نورپردازی سقف کشسان

نورپردازی سقف کشسان یکی از مهمترین ، تخصصی ترین و الزامی ترین بخش ها در اجرای یک سقف کشسان خوب است که بسته به مکان اجرا ، هدف و سلیقه مشتری از نورپردازی ، حجم نور مطلوب و نوع پارچه استفاده شده متفاوت خواهد بود . به طور کلی سقف های کشسان به سه حالت نورپردازی می شوند :

  1. بک لایت ( نورپردازی سقف کشسان از پشت )
  2. آپ لایت ( نورپردازی سقف کشسان از جلو )
  3. ساید لایت ( نورپردازی سقف کشسان از بعل )

که هر کدام از زیبایی و ظرافت خاص خود برخوردار ند ولی در این میان ، میزان استفاده از بک لایت کمی بیشتر است .

نورپردازی سقف کشسان با ریسه اس ام دی

نورپردازی سقف کشسان  بک لایت (Back light ) خود حالت های مختلفی دارد که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می شود :

  1. نور پردازی با ریسه اس ام دی ( ریسه SMD )
  2. نورپردازی با مهتابی اس ام دی ( مهتابی SMD )
  3. نور پردازی با فیبر نوری
نورپردازی سقف کشسان با ریسه SMD
ریسه اس ام دی

نورپردازی سقف کشسان با ریسه SMD

این ریسه ها دارای مصرف برق پایین هستند و به نسبت نور یک دست و خوبی را ایجاد می کنند . گرما و حرارت ندارند . این ریسه ها در رنگ بندی های مختلف بوده و با برق ۲۲۰ ولت کار می کند و برای سقف های شفاف و غیر مات که قابلیت عبور نور را داشته باشند ، استفاده می شوند .

مهتابی اس ام دی

نورپردازی سقف کشسان با مهتابی SMD

مهتابی SMD نور بسیار خوبی را ایجاد می کنند و به نسبت این مقدار نور ، مصرف بسیار پایین و قیمت مناسبی را دارند . مزیت خوب این مهتابی ها هم این است که می توان آن را به سطح پارچه نزدیک تر کرد . طول عمر بالا و حالت انتخاب درجه حرارت نور از دیگر ویژگیهای مهتابی SMD می باشد .

فیبر نوری

نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری

فیبر نوری در سقف کشسان حالت نورپردازی کامل را ندارند و نور کمی تولید می کنند و بیشتر برای ایجاد حالت آسمان شب و شبیه سازی ستاره ها استفاده می شود . مصرف و قیمت مناسبی دارند و در برابر نم و رطوبت نیز مقاوم هستند .فیبر نوری , سقف کهکشانی , منبع تغذیه فیبر نوری , نور مخفی , نور پردازی

در نورپردازی بک لایت معمولاً فاصله لامپها و ریسه ها از هم ۱۵ سانتیمتر و فاصله نسبت به پارچه سقف کشسان ۲۵ سانتیمتر خواهد بود ، همچنین فاصله از لبه ها هم در حالت استاندارد ۷ سانتیمتر است . در این صورت نور یکدست خواهد بود و منبع نور مشخص نیست .

back light celling

نورپردازی آپلایت سقف کشسان ( نورپردازی بیرونی )

نوعی از نورپردازی است که از بیرون سقف نور به محیط و سطح رویه پارچه کشسان تابانده می شود . این نوع از نور پردازی معمولاً در سقف هایی استفاده می شود که حالت غیر نورگذر و لاکر ( آینه ای ) باشند . برای نصب چراغ ها ، لوستر ها ، دوربین های مدار بسته ، سنسورهای هشدار دهنده و … یک تکه از سقف کشسان را به صورت دایره ای برش می دهند و آن شئ مورد نظر را بیرون سقف کشسان نصب می کنند .

نورپردازی آپلایت سقف کشسان
Swarovski

کریستال کوارسکی

کریستال کوارسکی یکی از آیتم های نورپردازی آپلایت است . این نوع از چراغ ها نیز نور با حجم خیلی بالا تولید نمی کند و معمولاً روی پارچه های غیر نور گذر ( لاکر) نصب می شود . این چراغ ها اغلب برای ایجاد حالت شب پر ستاره و تداعی سیاره های روشن استفاده می شوند . کریستالهای کوارسکی در مقابل آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند به همین جهت گزینه ای مناسب برای اماکن مرطوب نظیر استخر می باشد . در ضمن مصرف نسبتاً پایینی نیز دارند .

streched celling (11)

نور پردازی ساید لایت

در این نوع نورپردازی می توان از فیبرهای نوری ساید لایت استفاده کرد و به خاطر جریان نداشتن برق و الکتریسیته ، قابل استفاده در آب نیز می باشند .

side light
 

آموزش نصب سقف کشسان

آموزش نصب سقف کشسان در عین سادگی امری تخصصی و تجربی است که بهتر است به صورت بصری و توسط افراد با تجربه انجام پذیرد . سرعت در اجرا و نصب سقف های کشسان یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این نوع سقف هاست که تقریباً بدون تخریب و کثیف کاری انجام می شود و معمولاً در ساختمانها و بناهای نوساز جزء آخرین مراحل کار بوده تا از کثیف شدن و پاره شدن پارچه کشسان در اثر برخورد با اشیاء نوک تیز جلوگیری شود . در نصب و اجرای سقف کشسان از سیستم گیره ای ( هارپونی) استفاده می شود که در عین سادگی و سرعت جزء قابل اطمینان ترین متدهای نصب سقف کششی است .

مراحل نصب سقف کشسان

مراحل نصب سقف کشسان  در آموزش نصب سقف کشسان را  به صورت شماتیک و بصری در ذیل توضیح می دهیم :

برای نصب سقف کشسان ابتدا ریل ها که زیر ساخت سقف پارچه ای محسوب می شود  را روی دیوار نصب می کنند. حداقل عمق مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب کشسانی برابر ۳ الی ۴ سانتی متر خواهد بود. البته در هنگام نصب سقف کشسان باید به فضای مورد نیاز برای تجهیزات تاسیساتی و اجزای سیستم روشنایی زیر سقف پارچه ای توجه نمود

۱) در مرحله نخست با توجه به نوع سقف کشسان ، نوع پارچه مصرفی ، شکل هندسی سقف ، نوع نورپردازی و … فاصله مورد نظر خود را از سقف اصلی گچی تعیین می کنیم و روی دیوار یا نقطه ای از سقف که قرار است ریل ها ( پروفیلهای آلومینیومی ) کار گذاشته شوند ، علامتگذاری و سپس خط کشی می کنیم .

۲) در صورتی که نورپردازی به صورت بک لایت ( از پشت پارچه کشسان ) باشد اقدام به ریسه کشی به وسیله ریسه های smd می کنیم یا نصب لامپ مهتابی smd و همچنین اگر از نورپردازی آپلایت و پارچه لاکر استفاده می کنید . می توانید موقعیت لوستر یا چراغ های سقفی را مشخص کرده و سیم کشی های مربوطه را انجام دهید . اگر هم از فیبر نوری می خواهیم استفاده کنیم ، دستگاه فیبر نوری را به دیوار نصب و تنظیمات مربوطه را انجام می دهیم .

۳) پروفیل ها را بسته به نوع آن سقفی یا دیواری به وسیله پیچ به دیوار یا سقف مورد نظر نصب می کنیم و با توجه به حساسیت پارچه های سقف کشسان نسبت به لبه های تیز تمام درزها ، لبه ها و کنج ها را با چسب آلومینیوم می پوشانیم تا این زوایا باعث پاره شدن پارچه نشود

نصب پروفیل سقف کشسان

۴) هیتر را روشن کرده و پارچه کشسان را در فاصله یک متری آن طوری نگه می داریم که حرارت به صورت یکدست به همه قسمت های آن برسد تا به کلی کمی نرم شود و به راحتی باز شود

گرم کردن پارچه سقف کشسان

۵) گوشه های پارچه را به ۴ گیره که در ۴ کنج سقف آویزان است وصل می کنیم

وصل پارچه سقف کشسان با گیره

۶) به صورت متقابل و ضربدری ابتدا کنج ها را در ریل ها ( پروفیل ها ) نصب می کنیم .

ترتیب جا زدن هارپون ها

۷) وقتی ۴ کنج نصب شد باز به صورت متقابل وسط هر کدام از اضلاع را به وسیله کاردک مخصوص جا می اندازیم و سپس ضلع مقابل و این عمل را ادامه می دهیم تا تمام پارچه سقف در ریل نصب شود .

جا زدن هارپون در پروفیل
پارچه نصب شده سقف کشسان

۸) در نهایت هم تمام سطح پروفیل ها را با نوار درز  گیر می پوشانیم

نصب درز گیر پلاستیکی

اندازه پارچه سقف کشسان را معمولا! ۵% تا ۷% کوچکتر از ابعاد واقعی سقف کشسان می گیریم و هنگام نصب وقتی که با هیتر به آن حرارت می دهیم ، این پارچه شل شده و کش می آید و وقتی که نصب کاملاً تمام شد ، پارچه را به حال خود می گذاریم تا خنک و سرد شود . بعد از سرد شدن ، پارچه منقبض شده و محکم می شود . در این مرحله سقف کاملاً محکم شده است و اصلاً شکم ندارد .

آموزش اجرای سقف کشسان
 

 

نحوه طراحی و نصب سقف کشسانی

نصب ریل زیر ساخت سقف کششی

سقف کشسان رنگی با طرح های مختلف در سرویس بهداشتی

کاربرد سقف کشسان عایق رطوبت در سرویس بهداشتی

۵ نکته مهم کلیدی در نورپردازی سقفهای کشسان

 

نورپردازی سقف کشسان

نور­پردازی از مهم­ترین دلایل انتخاب سقف کشسان

سقف کشسان به دلیل ماهیت اجرایی خود (مات، براق، شفاف و نیمه شفاف) طیف وسیع و متنوعی از نورپردازی را در اختیار مجری می­ گذارد. نحوه اجرا در رسیدن به نور دلخواه اهمیت زیادی دارد. مطلب زیر اگرچه هیچ قطعیت اجرایی از نظر فنی ندارد به شما کمک می­کند قبل از پیاده سازی بتوانید اجرایی سریع­تر، آسان­تر و کم­ هزینه تر داشت باشید.

  • اگر می­خواهید نورپردازی با تضاد رنگ و کنتراست بالا داشته باشید پیشنهاد می­کنیم از قاب­هایی با ابعاد کوچکتر استفاده کنید تا بتوانید طیف متنوعی از نورپرازی را در یک فضا صرف نظر از ابعاد و مساحت،متناسب با فعالیت و چیدمان انتخاب کنید. سقف کشسان در محدوده­ و مساحت نسبتا بزرگی قابل اجرا هستند اما این موضوع نباید بر طراحی فرم آن تاثیر منفی بگذارد.
  • در نورپردازی سقفهای کشسان تنها به نورپردازی از پشت اکتفا نکنید، سقف کشسان این قابلیت را دارد که هم از پشت و هم از روی نورپردازی گردد. این قابلت تقریبا درهیچ نوع سقف کذب ایمن دیگری قابل اجرا نیست. سقف­های کاذبی که با شیشه­های رنگی، تلق یا فلکسی تولید و اجرا می­شوند نه تنها به شما امکان نورپردازی دوگانه را نمی­دهد، دوام، ایمنی و عمر بسیار پائینی دارند.
  • استفاده از طرح­های تلفییقی را فراموش نکنید، سقف کشسان وقتی با معماری و سایر طرح­های محیط تلفیق شوند فضای فوق­العاده زیبا و منحصر به­فردی ایجاد می­کند. در فضاهایی که عناصر معماری اصلی مثل ستون یا هر عنصر ثابت دیگری از سازه وجود دارد نیز می­توان طرح­های تلفیقی زیبایی اجرا کرد.
  • استفاده بهینه از تصاویر چاپی در سقف­های کشسان می­توند در زیبایی سقف نقش بی­نهایت داشته باشد. انتخاب و تناسب تصویر انتخاب شده با فضای پیرامون بسیار مهم است. استفاد از نقاشی در سقف به قرن­ها پیش برمی­گردد که در فر­هنگ­های مختلف به اشکال مختلف اجرا شده است.
  • ترکیب­های نامسطح را فراموش نکنید. سقف ­ها ی کشسانی انعطاف ­پذیری و فرم­ پذیری بسیار بالایی دارند، الزاما نباید در کل فضای شما مسطح اجرا شوند. اجراهای نامسطح دو بعدی و سه بعدی زیبای فوق­ العاده­ای به محیط شما خواهد بخشید.
نمونه عکس سقف کاذب با طرح های کودکانه
نمونه عکس از انواع سقف های کاذب

 

سقف کاذب , سقف کشسانی , طرح های سقف کاذب , عکس سقف کشسانی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا