برق ساختمان

آموزش اجرای نور پردازی سقف کاذب صفر تا صد رایگان+عکس

اجرای نور پردازی سقف کاذب

 این مطلب شامل تیتر های زیر می باشد

  • روش اجرای نور مخفی
  • معرفی انواع ابزار برای اجرای نور مخفی
  • نحوه سیم کشی و نورپردازی کناف
  • اصول نورپردازی کناف
  • مراحل باز کردن جای هالوژن ها و رد کردن سیم و خرطوم ها
  • شلنگ نورمخفی چیست ؟
  • انواع شلنگ های نوری
  • یک نمونه کار با تمام مراحل اجرا

 

https://fapool.ir/file/35921/?ref=sbargh.ir

 

 

 روش اجرای نور مخفی :

روش نصب نورمخفی با انواع شیلنگ نورانی ، ریسه ال ای دی ، LED تخت ، ریسه اس ام دی (SMD) تقدیم شما دوستداران برق ساختماننور مخفی

دلیل استفاده از نور مخفی :

در واقع نورمخفی به اجرای هر نوع نور پردازی گفته می شود که منبع تولید نور، به صورت مستقیم دیده نشود و فقط نوری که ایجاد می کند به چشم ما برسد.
چیزی که این روزها به اسم نور مخفی در بین مردم و برقکارها رواج دارد بیشتر با استفاده از شیلنگ های نورانی در سقف ها و داخل گچبری ها اجرا می شود. هم اکنون انواع مختلفی از این شیلنگ های نورانی در بازار به فروش میرسد.
که ما در این پست قصد معرفی چند نمونه پرکاربرد از آنها را داریم.به منظور زیباسازی محیط داخلی و خارجی یک ساختمان از این تکنیک نور پردازی استفاده می شود و به طورکلی باعث خواهد شد که معماری و طراحی یک بنا به میزان بیشتری در معرض دید بینندگان قرار بگیرد ؛ بنابراین توانایی استفاده ی موثر ، درست و استاندارد از نور مخفی باعث می شود تا آنچه به مخاطب ارائه می گردد ، چشم نواز تر باشد .
همانطور که گفتیم جایگاه استفاده از این نور ، بستگی به فضا و نوع کاربری آن دارد .
در واقع نور پرداز باید به این نکته دقت داشته باشد که در یک محیط خاص ، طراح قصد بولد کردن یا نشان دادن چه قسمت یا خصوصیتی از معماری پیاده سازی شده را دارد و می خواهد چه حسی را به بیننده منتقل نماید .یکی از مهم ترین نکات در استفاده از نور مخفی این است که به مکان خاصی اختصاص ندارد و شخص نور پرداز می تواند بر حسب نیاز یا سلیقه ی خود از این تکنیک در سالن پذیرایی ، نشیمن ، آشپزخانه ، اتاق خواب ها ، سرویس بهداشتی و … استفاده نماید .
 

معرفی انواع ابزار برای اجرای نور مخفی

الف- ریسه اس ام دی صد متری :

این مدل از شلنگ نورانی که در بازار به ریسه اس ام دی معروف است، این روزها بیشترین کاربرد را دارد. از خصوصیات این مدل که باعث پرطرفدار شدن آن شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نور شفافی دارند.
  •  برق مصرفی بسیار کمی دارند.
  •  در انواع رنگهای قرمز، آبی، زرد، سفید، سبز در بازار موجود است.
  •  در حلقه های ۱۰۰ متری در بازار موجود است که این طول زیاد می تواند سرعت اجرای کار را بالا ببرد.
  •  با برق ۲۲۰ ولت DC کار می کند. ولی اگر آن را مستقیم به برق شهری وصل کنید هیچ اتفاقی نمی افتد، فقط در این صورت مقداری لرزش در نور آنها مشاهده می کنید.
  •  به غیر از قسمت ابتدا و انتهای آن، بقیه قسمت ها ضد آب است.
  •  برای جاهایی مثل اتاق خواب که نیاز به نور کمتری دارید، می توانید از مدل کم تراکم آن، که قیمت پایین تری هم دارد استفاده کنید.
  •  ترانس آنها کوچک و بسیار ارزان قیمت، نسبت به مدل های دیگر است.( حدوداً ۴۰۰۰ تومان)
  •  تمام قسمت های آن به یکباره نمی سوزد و بعد از یکی دو سال، تنها قسمت هایی از آن می سوزد که آن هم قابل تعمیر است. ( معمولاً اگر بسوزد، یک متر از آن می سوزد که می توانید آن یک متر را قطع کنید و بعد با سوزن های رابط یک متر دیگر از ریسه را جایگزین آن کنید)

معایب : فقط مجاز هستید که آن را در فواصل یک متری قطع کنید.( اگر به اشتباه آن را از محل های مشخص شده قطع نکنید، یک متر از آن خواهد سوخت).

اگر فرضاً برای زیر یک سقف، مقدار ۵٫۵ متر از آن را لازم دارید، بهتر است مقدار ۶ متر از آن را جدا کنید و سپس روی نیم متر اضافی را با چسب برق بپوشانید.

قیمت این مدل در بازار (بسته به تراکم اس ام دی های روی آن)  است.

این مدل برای اجرا در سقف های کاذب، ابزارهای گچی و گچبری ها بهترین گزینه است.

برای این مدل از منبع تغذیه هایی که در پایین مشاهده می کنید استفاده میشود. فرقی نمی کند که طول ریسه شما چقدر باشد، این منبع تغذیه می تواند از یک متر تا صد متر از این مدل ریسه را روشن کند.

منبع تغذیه

کافی است آن سمت از ترانس را که دارای دوشاخه برق است، به برق شهری وصل کنید و سمت دیگر را با سوزن های رابط به شلنگ نورانی وصل کنید.

اگر بعد از فرو کردن سوزن های رابط، شلنگ نورانی روشن نشد، مطمئنن جای سیم های مثبت و منفی را اشتباه زده اید.

نکته۱ :

ترانسی که در تصویر بالا می بینید بسیار حساس هستند و با کوچکترین کنتاکت می سوزند و بعد از آن هر بار که آنها را به برق بزنید فیوز آن قسمت از ساختمان می پرد. در صورتی که از روی ظاهر ترانس مشخص نیست که آن ترانس سوخته است.

نکته۲ :

زمانی که ترانس برق دارد، ترانس و سوزن های رابط را دستکاری نکنید. با کوچکترین دستکاری یا ترانس یا شلنگ نورانی خواهد سوخت. ابتدا برق را قطع کنید سپس عمل مورد نظرتان را انجام دهید.

نکته۳:

شلنگ های نورانی به خاطر جنسشان، دارای قوام هستند و در گوشه سقف ها که می خواهید آنها را خم کنید و بچرخانید، کمی کار شما را دشوار می کنند و آن طوری که دوست دارید نمی ایستند. به شما پیشنهاد می کنیم که دو سه دقیقه قبل از نصب ریسه، تمام حلقه ریسه را به مدت دو تا سه دقیقه روشن کنید و اجازه دهید تا کمی ریسه گرم شود، این گرم شدن باعث لخت شدن و شل شدن ریسه می شود که می تواند در سرعت اجرای نصب ریسه خیلی به شما کمک کند.

نکته۴ :

در بعضی قسمت ها این مدل ریسه ها به پشت می افتد که باعث ایجاد سایه و نازیبایی کار شما می شود. می توانید از میخ دوپا برای ثابت کردن آنها استفاده کنید.

 

ب- ریسه SMD پنج متری:

این مدل از ریسه ها که تصویر آنها را در پایین مشاهده می کنید مقداری مزیت و مقداری کاستی نسبت به مدل قبلی دارند، که آنها بر می شماریم.

 

ریسه SMD

ریسه SMD

  •  این مدل از ریسه های نور مخفی را می توانید از هر جایی که بخواهید قطع کنید، بدون اینکه به بقیه ریسه آسیب وارد شود (البته به فاصله هر سه عدد SMD).
  •  در حلقه های پنج متری در بازار موجود است. و اگر بخواهید طولی بیشتر ۵ متر را داشته باشید، باید دو قسمت را به هم لحیم کنید. ( پس برای اجرا در مسافت های بلند وقت بیشتری از شما می گیرد)
  •  در انواع تراکم ها در بازار موجود است.
  •  برق مصرفی آنها ۱۲ ولت DC است. پس نیاز به منبع تغذیه ۱۲ ولت هم دارید.
  • از مدل قبلی، اندکی کوچکتر و نازکتر و سبکتر است (Size:5000mm*10mm*5mm). پس این مدل برای نصب در زیر کابینت ها و جاهایی که قرار است ریسه نور مخفی را با چسب به محل مورد نظر بچسبانیم مناسب تر است.
  •  قیمت این مدل هم در بازار حدوداً متری ۵۰۰۰ تومان است.
  • در رنگ های سفید، قرمز، زرد، آبی، سبز موجود است.
  • درجه حفاظت آنها IP67 است. پس به غیر از ابتدا و انتها، بقیه قسمت ها ضد آب است.
  •  توان مصرفی آنها ۱۴ وات است.

ج: LED خطی تخت ( LED LINEAR SMD ) :

نوع سوم که به ال ای دی های تخت معروف هستند را در تصویر پایین می بینید.

 

LED تخت

LED تخت

  •  این مدل هم با منبع تغذیه ۱۲ ولت DC کار می کند.
  •  از تراکم ۱۵ عدد تا ۶۰ عدد در هر متر موجود است.
  •   رخلاف سایر مدل ها ضد آب نیست.
  •  اگر اجرای صاف و مستقیم نور مخفی برایتان مهم است ( مثل زیر کابینت ها و داخل باکس های ام دی اف ) این مدل بهترین گزینه است.
  •  این مدل در اندازه یک متری در بازار موجود است که برای طول های بالاتر باید چند تکه از آنها را به همدیگر لحیم کنید.(پس نصب آنها   وقت گیرتر از سایر مدلهاست)
  • در رنگهای قرمز، آبی، سبز، زرد و سفید موجود است.
  •  این مدل را هم می توانید از هر جایی که نیاز داشتید قطع کنید.( البته به فاصله هر سه عدد SMD )

اگر قصد نصب این مدل smd را دارید و با توجه به محل نصب، امکان استفاده از چسب وجود ندارد، ریل های زیر بهترین گزینه هستند. زیرا می توانید ابتدا ریل ها را به محل مورد نظر پیچ و رول پلاک کنید و سپس smd شاخه ای را در داخل آن قرار دهید.

در ضمن این ریل ها قابلیت خنک کردن smd را نیز دارند. پس در افزایش طول عمر آن تاثیر مثبتی دارند.

 

عکس ریل smd

هیت-سینک-smd

 

در ضمن برخی از این مدل ریل ها (هیت سینک ) دارای یک قاب از جنس طلق هستند که باعث پخش شدن و یک دست شدن نور اس ام دی ها خواهد شد.

چ: شیلنگ ال ای دی :

این مدل از قدیمی ترین مدل شیلنگ های نورانی است که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید.

شیلنگ نورانی

شیلنگ نورانی

  •  فناوری ساخت آنها برخلاف سه مدل قبلی LED است نه SMD . پس برق بیشتری مصرف می کنند.( حدوداً دو تا سه وات در هر متر)
  •  قیمت آنها در بازار حدوداً متری ۳۰۰۰ تومان است.
  • -همانند مدل اول، با برق ۲۲۰ ولت DC کار می کنند.
  •  شفافیت نور آنها از سایر مدل ها کمتر است.
  • در طول های ۱۰۰ متری در بازار موجود است.
  •  فقط مجاز هستید که آن را در فواصل یک الی دو متری قطع کنید.
  •  نور آن از سایر مدل ها کمتر است.

از آنجایی که این مدل از شلنگ نورانی دارای یک نور کدر و ناهمگون بوده و در بعضی قسمت های سقف ایجاد سایه می کند، ما استفاده از آن را برای داخل گچ بری ها و سقف پیشنهاد نمی کنیم.

ولی استفاده از آن برای بعضی مراسمات، بر سر در مساجد و یا تزئین درخت ها، به خاطر قیمت پایین، می تواند گزینه مناسبی باشد. در ضمن یکی از مهمترین مزیت های این شلنگ نورانی نصب سایر مدل ها این است که اگر از آنها برای تزئین اشیائی مثل درختان استفاده کنید، چشم ببینده از هر طرفی که به آنها نگاه کند، می تواند نور آنها را ببیند، ولی سایر مدلها اگر از پشت به آنها نگاه شود، نوری از آنها دیده نمی شود.

ح- ریسه LED سوزنی:

از این مدل ریسه برای نور مخفی استفاده نمی شود ولی چون می توان آن را دسته ای از ریسه های ال ای دی به حساب آورد، این مدل را هم در اینجا معرفی می کنیم.

رشته led

رشته های ال ای دی رنگی

از این مدل ریسه ها برای تزیین قسمت هایی استفاده می شود که ببننده بتواند به صورت مستقیم منبع نور را ببیند.

از این چراغ ها برای تزئین اتاق عقد در عروسی ها، تزئین درختان و بوته های گل و گیاه استفاده می شود.

در تصویر زیر یک نمونه استفاده از این ریسه ها را مشاهده می کنید.

ریسه های led برای نورپردازی

نحوه سیم کشی و نورپردازی کناف

   نور پردازی کناف یکی از اصل های مهم در طراحی دکوراسیون داخلی میباشد. در مرحله اول نور پرداز باید از نحوه سازی کشی و زیر سازی و اصول اولیه کناف اطلاعاتی داشته باشد.

اگر نورپرداز از این اطلاعات غافل باشد در نورپردازی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. نور پرداز باید بداند که در کدوم قسمتها سازه کناف وجود دارد. الان بیشتر نورپردازها در باز کردن جای هالوزن با مشکل سازه روبرو می شوند.

ولی اگر در این مورد اطلاعات هر چند اندک داشته باشد میتواند با سازه در باز کردن هالوزن روبرو نشود.

اصول نورپردازی کناف:

۱: مرحله اول نورپردازی که شامل باز کردن جای هالوزن ها و رد کردن سیم ها و لوله ها برای هالوزن و نور مخفی می باشد باید قبل از بتونه کاری انجام بگیرد.

۲: مرحله دوم نورپردازی که شامل نصب انواع هالوژن ها و شیلنک های نور مخفی میباشد باید از اتمام بتونه کاری و رنگ آمیزی انجام بگیرد.

یک نور پرداز باید این دو اصل را همیشه به یاد داشته باشد .

مرحله اول نورپردازی که شامل باز کردن جای هالوژن ها و رد کردن سیم ها و لوله ها برای هالوزن و نور مخفی می باشد باید توسط نورپرداز حرفه و کار بلد و آشنا به سیستم کنافکاری باشد.

بعد از اینکه نصب کناف تمام شد باید نورپرداز کار خود را شروع بکند.

نورپرداز میتواند برای آشنایی با نحوه زیرسازی و سازه کشی کناف در روز های نصب کناف در آنجا حضور داشته باشد تا نحوه زیر سازی و سازه کشی همون طرح رو از نزدیک ببیند و در اجرای کار خودش با مشکل مواجه نشود.

و بتواند به زیبایی دکوراسیون داخلی بیافزاید.

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

قبل از بتونه کاری و رنگ آمیزی

مراحل باز کردن جای هالوژن ها و رد کردن سیم و خرطوم ها:

۱: تقسیم بندی فواصل هالوزن ها:

نور پردازی , روش اجرای نور پردازی

باید قبل از هر چیز در مورد مدل و نحوه قرار گیری هالوژن ها را در کناف تصمیم بگیریم. و اینکه هالوژنها را در چه فواصلی و در چه نقاطی نصب خواهیم کرد.

۲: پیدا کردن نقطه وسط طرح:

آموزش اجرای نور پردازی

الان بیشتر نورپرداز ها هالوژن ها را نقطه وسط طرح ایجاد میکنند. برای این کار بایستی با مداد وسط طرح را علامت زده و با چالک لاین ( ریسمان رنگی ) دو نقطه را به هم وصل کرد و اگر هم طرحمون دایره یا اس باشد میتوانیم با مداد طول و عرضشو پیدا کنیم و علامت بزنیم.

۳: علامت گذاری جای هالوژن ها:

روش اجرای نور مخفی

اجرای نور پردازی سقف کاذب

بعد از اینکه در امتداد طول طرح، با ریسمان رنگی وسط طرح را پیدا کردیم.

باید فواصل جای گیری هالوژن را با مداد علامت بزنیم البته باید قبل از علامت زدن باید در مورد فواصل قرار گرفتن هالوژن ها تصمیم را بگیریم.

اصولا نورپرداز ها هالوژن ها را در فواصل ۱ متر قرار میدهند. البته ممکن است در طرح های دایره یا اس این فواصل کم هم بشود حتی تا نیم متر هم میرسد.

۴: باز کردن جای هالوزن ها با گرد بر:

آموزش اجرای نور مخفی

نورپرداز با هماهنگی صاحب خونه باید از اندازه هالوژن ها اطلاع داشته باشد که هالوژن ها ۲٫۵ اینج یا ۳ اینج و یا هر اندازه ای که باشد باید اطلاع داشته باشد و بعد از آن شروع به بریدن جای هالوژن ها بکند.

۵: رد کردن سیم ها یا لوله ها:

آموزش اجرای نور مخفی

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

بعد از باز کردن جای هالوژن با گردبر حالا نوبت میرسد به رد کردن لوله یا سیم ها .

حالا که جای هالوزن ها کامل باز شده باید لوله ها را با استفاده از یک لوله پولیکا که اندازه اش از فاصله دو تا هالوژن نیم متر بیشتر باشد.

سیم ها یا لوله ها را در جای خود قرار میدهیم. دوستان اگر قرار باشد ما برای جای هالوژن ها لوله رد کنیم باید از لوله خرطوم استفاده کنیم تا در هنگام رد کردن و خم کردن برای جای هالوژن ها با مشکل مواجه نشویم.

پس برای رد کردن خرطوم ها در جای هالوژن باید لوله پولیکا را آماده کنیم. به سر یک طرف لوله پولیکا، خرطوم را وصل کرده و سر طرف دیگر لوله پولیکا را در یکی از جا هالوژن ها قرار بدهیم و بطرف جا هالوژن دیگر هدایت کنیم و باید توجه داشتیه باشیم قبل این کار به لوله پولیکا را کمی حالت قوس بدهیم تا از جا هالوژن بعدی براحتی رد بشود .

و بهمین شکل جا هالوژن ها را دور میزنیم و خرطوم ها را در جای خود قرار میدهیم و سر خرطوم ها در هر کدوم از جا هالوژن ها با استفاده از چسب نواری به همدیگر وصل میکنیم. تا در هنگام بتونه و رنگ آمیزی به زمین نیافتد.

بعد از اتمام کار هالوژن ها باید خرطوم نور مخفی را هم در جای خودش قرار بدهیم. این خرطوم باید از قسمت بالائی سازه پائینی پیشانی رد بشود. و درست مماس با سازه رد بشود تا از وسط پذیرایی دیده نشود.

دوستان قبل از بتونه کشی باید منبع ( کلیدها ) این هالوژن ها و نور مخفی ها را در دیوار ایجاد بکنیم اگر از قبل وجود دارد میتوانیم با کمی تغییرات به خواست خود برسیم.

و این کارها یعنی قرار دادن کلید های هالوژن ها و نور مخفی ها در دیوار و جا انداختن خرطوم ها از کلید تا داخل کناف باید قبل از بتونه درزگیری و رنگ آمیزی انجام بگیرد. تا در زمان نصب هالوژن ها و شیلنک های نورمخفی با مشکل مواجه نشویم.

بعد از زنگ آمیزی و بتونه کاری

آموزش اجرای نور مخفی

دوستان و همکاران عزیز زمانی که کار بتونه درزگیری و رنگ آمیزی بصورت کامل تمام شد حالا  نوبت میرسد به نصب هالوژن ها و شیلنک های نورمخفی.

در این مرحله سیم ها را در خرطوم ها قرار میدهیم و سر هر دو طرف سیم ها را با سوکت به هم وصل میکنیم. و در هر کدوم از دایره های هالوژن ها یه دونه سوکت قرار میدهیم.

و سیم اصلی که از کلید ها میاید را از یک طرف به یکی از هالوزن ها وصل میکنیم.

و هالوژن ها را به سوکت ها وصل کرده و در جای خودش قرار میدهیم. و به همین منوال همه ی هالوژن ها را در جای خودش قرار میدهیم. الان باید با زدن کلید همه ی هالوزژن ها روشن بشوند.

به همین روش سیم های نورمخفی رو هم رد میکنیم و سوکت شیلنک نورمخفی را به سر سیم در نورمخفی وصل میکنیم شیلنک را که قبلا در اندازه مورد نظر برش داده ایم را در جای خودش قرار داده و با استفاده از سوکت به جریان برق وصل میکنیم. و حالا باید با زدن کلید، شیلنک نورمخفی روشن بشود.

اجرای نور پردازی سقف کاذب

 قسمت آخر یعنی نورپردازی

باید از یکی از کلید های سیم کشی کنین تا بالای سقف حالا ممکنه از کلید دوم تعبیه شده برای لوستر استفاده کنین یا مثلا یه سیم فاز برای کلید تک پل بکشید و با انشعاب نول و فاز جدید یه کلید دو پل (خصوصا در مورد لامپ های هالوژن) نصب کنین

همه اینا به به شراید قرار گیری محل کلید پریز ها ، سیم کشی ساختمان و نحوه نور پردازی داره

چیزی که نیاز دارین لوله خرطومی هست و دو رنگ سیم ۱/۵ (ترجیحا آبی و قرمز به ترتیب برای نول و فاز) و یه سیم چین و چسب برق دارین

برای نور مخفی نیاز به ریسه ال ای دی (SMD) و ترانس مخصوص که همراش میفروشن
و برای هالوژن هم به قاب های مخصوص هالوژن و پایه نصب لامپ که همراش داخل بسته
هست و همیچنین لامپ هالوژن که ال ای دی هستشخب بحث لامپ های هالوژن که خیلی ساده
از قسمت ورودی برق در طول مسیر باید برای هر لامپ یه انشعاب گرفته بشه بطوری که
سیم رو داخل خرطومی که دو سرش گره خورده (برای جلوگیری از جایجایی) به پایه اتصال
لامپ و سیم برق لامپ بعدی متصل میکنین نوع سیم کشی بسته به شرایط فرق میکنه

ممکنه انتخاب شما این باشه با زدن یه کلید تمامی لامپ ها و یا یکی در میان و یا قسمتی

از لامپ ها روشن بشه … که در محل قرار گیری کلید و نوع سیم کشی در هر کدوم متفاوت

و به نیاز هر فرد بستگی داره.

 

قرار دادن سیم داخل خرطومی و نصب اونها همانند سیم کشب ریسه اس ام دی باید قبل از نصب پنل و در زمان زیر سازی انجام بشه(خصوصا اگر فواصل زیاد باشه)
نکته ای در خصوص نوار های ریسه اس ام دی وجود داره اینه که اگر اشتباه ترانس نصب بشه ریسه میسوزه … نحوه تست رو از فروشنده بخوایید که توضیح بده اما این حالت زیر کلی هست
هر ریسه اس ام دی شامل یه نوار شلنگی (که لامپ های ال ای داخلش هست) یه خار دوشاخه که سیم داخل شلنگ رو به سوکت ترانس وصل میکنه و یه ترانس که در یه طرف سوکت و در یه طرف دوشاخه داره ، میشه
برعکس قرار گرفتن سوکت ترانس به شلنگ باعث سوختن کامل ریسه میشه… ریسه رو هر یه متر در محل های مشخصی میشه قطع کرد
برای تست ریسه به یه مدار ۱۱۰ ولت نیاز دارین !! خب برای تامین این مدار نیاز به سرپیچ و لامپ های کلاسیک رشته ای و مقداری سیم نیاز دارین

اجرای نور پردازی سقف کاذب

مطابق شکل یه سرپیچ رو و دو سیم وصل و داخل پریز میکنین ؛ در قسمت جدا شده سیم فاز قرمز رنگ (فرقی نمیکنه فاز باشه یا نول) ، رو کمی روکش سیم رو برداشته و دوشاخه ترانس (که با خار یه ریسه وصل شده) رو یه این سیم ها اتصال میدیم اگر ریسه روشن شد یعنی درست وصل دشه وگرنه سوکت رو برعکس و تست کنین تا نتیجه مطلوب بدست میاد … تو این حالت ریسه هرگز نمیسوزه !! برای جلوگیری از بهم خوردن حالت نصب محل سوکت و ریسه رو با چسب برق محکم کنید.
در هر پنج متر فروشنده موظفه یه ترانس به شما بده. بهترین حالت اینه که اگر چند محل رو قصد دادن نور مخفی دارین تا حد امکان از قطع کردن ریسه خودداری کنین و در جایی که نیاز ندارین با چسب برق نور اون رو بپوشونین . دردسرش خیلی کمتر هست
برای اینکه از نهایت نور ریسه استفاده کنین باید نوار رو به بالا باشه برای این کار ریسه رو داخل سقف بین پیچ ها (که از پشت حدود یه سانتیمتر بیرون اومدن) مهار کنین

امیدواریم در این مرحله که مرحله پایانی یک پروژه می باشد با موفقیت نصبیات را انجام بدهید و هیچ مشکل اعم از اتصال را در پی نداشته باشید.

شلنگ نور مخفی در کناف

شلنگ نور مخفی در کناف

شلنگ نورمخفی چیست ؟

شلنگ هایی هستند که برای تزئین روشنایی در سقف های کاذب ، زیرپله ها و کابینت و … استفاده می شوند که به صورت رشته ای بلند و باریک در بازار موجود هستند .

ریسه ها در انواع رنگ تولید میشن ؛ یخی – سفید گرم (تقریبا زرد) – زرد طلایی (تقریبا نارنجی) – قرمز – آبی – بنفش – سبز و..ـ

 

 

 

 

 

 

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

انواع شلنگ های نوری :

۱- شلنگ نورمخفی SMD (صدمتری) یا ریسه :

این نوع شیلنگ بیشترین کارایی را در سقف کاذب دارد که از جمله خصوصیات آن عبارتند از :

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • نورشفاف
  • تولید شده در رنگ های سفید ، زرد ، آبی ، قرمز ، سبز
  • طول ۱۰۰ آن باعث بالا رفتن سرعت کار می شود
  • به طور مستقیم می توان آن را به برق شهری متصل کرد
  • به استثنای ابتدا و انتهای آن ، ضد آب هستندکمتر میسوزد و قابل تعمیر و تعویض است و در صورت سوختن یک قسمتی از آن به راحتی میتوان یک متر از آن را جدا و جایگزین کرد .
  • منبع تغذیه ( سوکت شیلنگ نورمخفی ) آن به راحتی می تواند از ۱ الی ۱۰۰ متراز این شیلنگ را روشن کند  .

برای قرار گیری راحت بر روی کار می توانید چند دقیقه آن را روشن کنید تا در اثر گرم شدن راحت روی کار شکل گیرد . برای آن که بر روی کار به صورت برعکس قرار نگیرد ، می توانید آن را با میخ دوپا نصب کنید.

تنهاعیب این محصول این است که بر روی شیلنگ محل هایی وجود دارد که فقط می توان از این قسمت ها برای قطع کردن شیلنگ نورمخفی استفاده نمود که اگر به اشتباه قطع شود آن قسمت خواهد سوخت . مثلا اگر ۵/۵ متر از این شیلنگ نیاز داشته باشید باید ۶ متر از آن را برش دهید و روی مابقی که اضافه هست چسب برق بزنید .

۲- شلنگ SMD (پنج متری ) :

دراین مدل از شیلنگ SND برای برش آن از هر قسمت که نیاز داشته باشید ( به فاصله ی هر ۳ عدد SMD) می توانید برش دهید بدون اینکه آسیبی به ریسه وارد شود .
طول آن کمتر و ۵ متری می باشد و اگر نیاز به طول بیشتر در حین کار باشد باید لحیم کاری شود که این کار وقت گیر و باعث هدر رفتن وقت می بشود
در تراکم های متفاوت و در رنگ های سبز ، آبی ، زرد ، سفید و قرمز در بازار موجود می باشد .
حتما نیاز به منبع تغذیه دارداز مدل قبلی کمی نازکتر و سبکتر و کوچکتر است و برای جاهایی که میخواهید با ظرافت کارکنید مناسب تر است .
به غیر از ابتدا و انتهای آن ، مابقی ضد آب هستند .

۳-LED خطی تخت ( SMD) :

برخی از ویژگی های این دسته عبارتند از :

  • به منبع تغذیه ۱۲ ولت نیاز دارد.
  • در رنگ های سبز ، آبی ، سفید ، زرد و قرمز و در تراکم های ۱۵ الی ۶۰ عدد در بازار موجود می باشد .
  • ضد آب نیست .
  • برای مکان های صاف مانند زیر کابینت ، ره پله و … این مورد مناسب تر است .
  • در اندازه ی ۱ متری موجود است و اگر طول بیشتر نیاز باشد باید لحیم شود و به راحتی از هرجایی که نیاز داشتید می توانید آن را قطع کنید (فقط به فاصله هر ۳ عدد SMD)
  • برای نصب نمی توان از چسب استفاده نمود و حتما باید ریلهایی که زیر آن قرار داد با پیچ و رولپلاک نصب شود و بعد SMD را داخل آن قرار داد .
  • بعضی از مدل های آن قابی از جنس طلق دارد که باعث می شود که نور به صورت یکنواخت در محیط پخش شود .

۴- شیلنگ LED :

این مدل قدیمی ترین نوع شیلنگ نورمخفی به شمار می رود .

 

https://fapool.ir/file/19331/?ref=sbargh.ir

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

برخی ویژگی ها:

  • برق بیشتری مصرف می کند چون فناوری ساخت آن LEDاست نه SMD
  • قیمت کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد
  • با برق ۲۲۰ ولت کار می کند
  • شفافیت و نور کمتری دارد
  • در طول ۱۰۰ متری موجود می باشد
  • در فواصل ۱ الی ۲ متری باید قطع شود
  • نورکدر و ناهمگون دارد و اگر در سقف کاذب و گچ بری استفاده شود ، سایه روشن ایجاد میکند ، بنابراین برای تزئین درخت یا مساجد میتوان از این نوع استفاده نمود .
  • مهمترین ویژگی آن این است که وقتی نصب می شود از هر جهت به آن نگاه کنیم نور آن را می بینیم درست برعکس سایر مدل ها که اگر از پشت به آن ها نگاه کنیم نوری دیده نمی شود .

چند نمونه از کارهای اجرا شده با شیلنگ های نورانی را در تصاویر پایین مشاهده می کنید.

نور مخفی در گچ بری پذیرایی با استفاده از ریسه smd صد متری:

نور مخفی سقف

 

نور مخفی در گچ بری پذیرایی با استفاده از ریسه smd صد متری:

نور مخفی سقف کاذب

 

یک نمونه از اس ام دی خطی تخت که در زیر کابینت ها در آشپزخانه نصب شده اند.

چراغ زیر کابینت

یک نمونه از اس ام دی توضیح داده شده در قسمت ب یا ج که در زیر کابینت ها در آشپزخانه نصب شده اند.

چراغ های ال ای دی زیر کابینت

یک نمونه کار با تمام مراحل اجرا

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

https://fapool.ir/file/15002/?ref=sbargh.ir

 

 

اجرای نور پردازی سقف کاذب

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا