آزمون های سیم و کابل

سیم و کابل – آزمایشگاه سیم و کابل – آزمون خمش در سرما

استاندارد انجام آزمون : ISIRI 5525-1-4   / IEC 60811-1-1

کلیه آزمون ها باید حداقل ۱۶ ساعت پس از عمل اکستروژن یا ولکانیزه شدن ( یا کراس لینک شدن ) ، در صورت وجود ، روی آمیزه های عایق یا روکش انجام شوند .

آزمون خمش عایق در دمای پایین

این آزمون به طور کلی برای رشته های با سطح مقطع گرد با قطر خارجی تا و خود ۱۲٫۵ میلی متر و رشته های قطاعی شکل که در آن ها تهیه قطعات دمبل شکل امکان پذیر نیست ، در نظر گرفته شده است .
چنانچه در مورد کابل به خصوصی ، استاندارد مربوط به آن الزام دیگری برای قطر در نظر گرفته باشد.

نمونه برداری و تهیه آزمونه ها
از هر رشته تحت آزمون باید دو نمونه با طول مناسب برداشته شود . پس از برداشتن پوشش ها ( در صورت وجود ) ، نمونه ها باید به عنوان آزمونه ها به کار روند .

دستگاه آزمون
دستگاه پیشنهادی برای این آزمون در شکل (۱) نشان داده شده است . این دستگاه اساساً شامل یک میله چرخان و قطعات هدایت کننده آزمونه ها می باشد . استفاده از دستگاه تک میله ای مشابه دیگر نیز برای آزمون مجاز می باشد . دستگاه باید در طی آزمون و پیش از آن در محفظه ای مناسب با دمای پایین نگهداری شود .

آزمون در دمای پایین

شکل (۱)

آزمون خمش در سرما

روش آزمون
آزمونه باید طبق شکل (۱) در دستگاه محکم شود .

دستگاه با آزمونه واقع در آن باید حداقل ۱۶ ساعت در دمای تعیین شده در محفظه ای مناسب با دمای پایین(منفی ۱۵ درجه سانتی گراد) نگهداری شود . این مدت زمان شامل زمان لازم برای سرد شدن دستگاه نیز می باشد .
چنانچه دستگاه از پیش سرد شده باشد ، زمان سرد شدن را می توان از ۱۶ ساعت به حداقل چهار ساعت کاهش داد ، مشروط بر آن که نمونه ها به دمای تعیین شده آزمون برسند . چنانچه دستگاه و آزمونه ها از پیش سرد شده باشند ، زمان سرد شدن یک ساعته پس از قرار گیری هر آزمونه در دستگاه کافی است .

در پایان زمان از پیش تعیین شده ، میله چرخان باید با رعایت شرایط تعیین شده ذیل چرخانده شود و آزمونه را باید به طریقی هدایت کرد که به صورت مارپیچ نزدیک به هم و محکم دور میله چرخان پیچیده گردد . در آزمونه های قطاعی شکل ، سطح کمانی ( پشت ) آزمونه باید در تماس با میله چرخان باشد .
سپس باید تامل نمود تا آزمونه که هنوز روی میله چرخان قرار دارد ، تقریباً به دمای محیط برسد .

شرایط آزمون
دمای آزمون و سرمایش باید طبق الزامات تعیین شده برای انواع آمیزه ها (pvc  منفی ۱۵ درجه)در استاندارد سیم و کابل مربوط باشد . قطر میله چرخان باید چهار تا پنج برابر قطر آزمونه باشد . میله چرخان باید به طور یکنواخت و با سرعت یک دور در پنج ثانیه چرخانده شود و تعداد دورها باید طبق مقادیر تعیین شده در جدول (۱) باشد.

آزمون خمش در سرماقطر واقعی هر آزمونه باید توسط کولیس یا نوار اندازه گیری تعیین شود . برای آزمونه های قطاعی شکل ، محور کوچکتر به عنوان پارامتر معادل قطر مبنای تعیین قطر میله و تعداد دورها می باشد . برای بندهای تخت ، قطر میله چرخان باید بر اساس اندازه محور کوچکتر آزمونه انتخاب شود . این آزمونه ها باید به گونه ای بر روی میله چرخان پیچیده شوند که محور کوچکتر عمود بر راستای میله باشد .

ارزیابی نتایج

آزمونه ها باید در حالی که هنوز روی میله قرار دارند ، آزمون شوند . در حین آزمون نباید ترک خوردگی در عایق دو آزمونه ( با چشم غیر مسلح بدون بزرگنمایی ) مشاهده شود .

 

ترک خوردگی کابل در سرماسایر آزمونهای سیم و کابل :

 آزمون ضربه در سرما
دستورالعمل آزمون استقامت الکتریکی ( ولتاژ روی رشته ها)
آزمون پایداری حرارتی
آزمون انتشار شعله عمودی بر روی سیم یا کابل
آزمون مقاومت الکتریکی هادی در صنعت سیم و کابل
آزمون گرما سختی (HOT SET) در سیم و کابل

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا