مقاله سیم و کابل

طولانی ترین کابل زیر دریائی دنیا

 کابل برق زیر دریایی
در سال ۲۰۱۰ جهان  با فوران کردن آتشفشان Eyjgijallajokull  و تعطیل شدن فرودگاه‌های اروپا روبه‌رو شد. اما یک سال بعد ایسلند تصمیم گرفت طولانی‌ترین کابل برق زیردریایی جهان را احداث کند. زیرساخت‌های تامین انرژی ایسلند یکی از پاک‌ترین زیرساخت‌های تولید انرژی در جهان است. این کشور تقریبا تمام انرژی الکتریسته‌ی خود را از طریق انرژ‌ی‌های قابل بازیافت تولید می‌کند. اما از آن جایی که هزاران کیلومتر اقیانوس ایسلند را از اروپا جدا کرده است، تقسیم کردن این انرژی با کشورهای دیگر ممکن نبود.

 

کابل های قدرت

 

اما پس از احداث این کابل برق غول‌پیکر که ایسلند را به اروپا متصل می‌کند، همه چیز برای کشورهای اروپایی و ایسلند تغییر کرد. این کابل ۵ تراوات بر ساعت ظرفیت دارد و برای تامین برق ۱٫۲۵ میلیون خانه در اروپا کافی است. فروش این میزان برق برای ایسلند سالانه ۲۵۰ تا۳۵۰ میلیون یورو درآمد به همراه دارد. این برق توسط یک نیروگاه دولتی در ایسلند تامین می‌شود که تقریبا ۷۵٪ برق مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. ایسلند بیشتر انرژی خود را از منبع گرمای زمین تامین می‌کند و این منبع آن‌قدر غنی است، که ایسلند قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ در زمینه‌ی انرژی به خودکفایی برسد.

 

کابل های مقاوم در برابر نفوذ آب

 

به جز مقدار کمی از الکتریسیته که از منابع گاز طبیعی تامین می‌شود و صنعت حمل و نقل که از سوخت‌های خارجی استفاده می‌کند، ایسلند تا حد زیادی مسیر رسیدن به این هدف را طی کرده است. این کابل که طولانی‌ترین کابل برق زیردریایی محسوب می‌شود، تا حد زیادی به استفاده از منابع بازیافتی انرژی در اروپا کمک می‌کند. طولانی‌ترین کابل برق جهان، ۱۹۰۰ کیلومتر است.

 

منبع :  www.irangan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا