اینترنت

Digg چیست؟

diggهمانطور که میدانیم سایتهای معمول خبری و درج اخبار و مطالب به صورت سردبیری اداره می شوند. یعنی مقالات توسط نویسندگان ارسال و توسط سردبیر (یا سردبیران) خوانده و با اهمیت تشخیصی آنها بر روی سایت قرار می گیرد. یعنی خروجی سایت نتیجه کار فردی یا نهایتا جمعی عده محدودی با دسترسی خاص است. Digg جایی است برای به اشتراک گذاشتن محتوا از هر جایی در وب است. در Digg ارسال کنندگان و مطالعه کنندگان تصمیم می گیرند که خروجی سایت چگونه باشد. Digg تلفیقی از تگ گذاری، وبلاگ نویسی و روند عادی یک سایت خبری عملکرد دیگ بدین صورت است که بعد از ارسال مطالب از سوی بازدیدکننده، مطلب ارسالی بلافاصله به “محوطه صف کند و کاو” ارسال می گردد و برای همه بینندگان قابل رویت می شود. اکنون مطلب آماده دریافت نظرات است. بینندگان می توانند مطالب را مطالعه کرده، نظرات خود را بیان نموده و به آن نمره (رتبه) دهند.

تاریخچه دیگ:
در پنجم دسامبر۲۰۰۴ سایت دیگ کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد. مدیران سایت دیگ
اینها بودند :
Kevin Rose،
Owen Byrne ،
Ron Gorodetzky،
Jay
Adelson.

این چهار نفر در حال حاضر هم از گردانندگان سایت دیگ هستند ، آنها کار روی سایت را از اکتبر آن سال آغاز کرده بودند. کوین رز یکی از مدیران سایت دیگ در آغاز نام سایت را می‌خواستند Diggnation بگذارند ولی بعدا تصمیم گرفتند نام ساده‌تری برای سایت برگزینند. ‌یک نکته جالب دیگر درباره نامگذاری این سایت این است که می‌خواستند نان دامنه را dig.com بگذارند ولی به سبب اینکه این دامنه قبلا به وسیله شرکت انیمیشن‌سازی والت‌دیسنی رجیستر شده بود ، مجبور شدند ، یک g دیگر به نام سایت اضافه کنند و دامنه digg.com را ثبت کنند.‌ نام “Diggnation” هم برای پادکست هفته‌ای کوین رز و آلکس آلبرت استفاده شد. در طراحی اولیه سایت خبری از آگهی نبود ، با محبوب شدن سایت کم‌کم سر و کله تبلیغات گوگل در آن پیدا شد. در جولای ۲۰۰۵ ورژن ۲ سایت راه افتاد. در ورژن جدید سایت دیگ کاربران می‌توانند لیستی از دوستان داشته باشند. گرچه این سایت عمدتا بر اخبار تکنولوژی تمرکز دارد ولی رفته‌رفته بر تعداد موضوع‌ها یا کاتگوری‌های سایت اضافه می‌شود ، کاتگوری‌های جدید مثل :
اخبار آب و هوا ، سلامت ، فضا ، ورزش ، سیاست ، موسیقی و مشاهیر

و اما دیگ چیست و کاراییش چیست؟!
همانطور که میدانیم سایتهای معمول خبری و درج اخبار و مطالب به صورت سردبیری اداره می شوند. یعنی مقالات توسط نویسندگان ارسال و توسط سردبیر (یا سردبیران) خوانده و با اهمیت تشخیصی آنها بر روی سایت قرار می گیرد. یعنی خروجی سایت نتیجه کار فردی یا نهایتا جمعی عده محدودی با دسترسی خاص است.
Digg جایی است برای به اشتراک گذاشتن محتوا از هر جایی در وب است.
در Digg ارسال کنندگان و مطالعه کنندگان تصمیم می گیرند که خروجی سایت چگونه باشد. Digg تلفیقی از تگ گذاری، وبلاگ نویسی و روند عادی یک سایت خبری عملکرد دیگ بدین صورت است که بعد از ارسال مطالب از سوی بازدیدکننده، مطلب ارسالی بلافاصله به “محوطه صف کند و کاو” ارسال می گردد و برای همه بینندگان قابل رویت می شود. اکنون مطلب آماده دریافت نظرات است. بینندگان می توانند مطالب را مطالعه کرده، نظرات خود را بیان نموده و به آن نمره (رتبه) دهند.
بعد از اینکه هر نوشته حدود ۲۵ اظهارنظر دریافت نمود در صفحه اول سایت، با حفظ قابلیت دریافت نظرات بیشتر، نمایش داده می شود. مقالات خلاصه ای از نوشته ای هستند که نویسندگان در سایت یا وبلاگ خود قرار داده اند و بوسیله یک یا چند لینک کل آن در سایت دیگ قابل مشاهده می باشد.
همه چیز در Digg از جمله اخبار و فیلمها عکس ها تا پادکستها توسط کاربران اضافه می شود .مثلا اگر عده بیشتری به موسیقی پاپ علاقه داشته باشند پاپ در صفحه اول قرار می گیرد و برای میلیونها بیننده به نمایش در می آید.
بدون ثبت نام در سایت هم می توان از لینک های آن استفاده کرد ولی برای کامنت گذاشتن ٬اضافه کردن لینک و امتیازدهی به لینک‌های دیگر٬ثبت نام ضروری است.سایت دیگ همچنین این امکان را فراهم آورده است که وقتی یک کاربر به لینکی امتیاز می‌دهد آن خبر به صورت خودکار به وبلاگش ارسال شود.
از جمله امکانات سایت می توان به امکان ایجاد پروفایل مستقل با امکان تعیین موضوعات مورد علاقه جهت نمایش در صفحه اول و نیز امکان استفاده از مطالب مورد علاقه که توسط دیگران نوشته شده است در سایت یا وبلاگ خود از طریق Rss های مجزای هر موضوع و امکان مشاهده مطالبی که در گشته مورد علاقه بوده است نام برد.
ترافیک سایت دیگ بسیار بالاست به طوری که سایت هایی که لینک آنها در صفحه اول سایت دیگ وارد می‌شود به صورت متقابل بازکننده بسیار زیادی پیدا می‌کند. گاهی تعداد بازدیدکنندگان یک سایت از طریق دیگ بالا می‌رود که به علت اتمام پهنای باند سایت از کار می‌افتد به این حادثه اصطلاحاْ پدیده دیگ گفته می‌شود .

در این محیط همه کاربران در یک زمان نویسنده، خبرنگار، ویراستار، دبیر خواننده هستند! تصور چنین محیطی شاید کمی آزار دهنده باشد. کسی شاید علاقه نداشته باشد مطلبش توسط صدها نفر که به بیشتر آنها متخصص امر نیستند ارزیابی شود، یا کس دیگری شاید نگران قدرت اخباری باشد که حتی برای لحظاتی ممکن است تاثیری بر روند امر مهمی مثل ادغام تجاری دو شرکت بزرگ و یا اعلام آخرین محصول یک شرکت معتبر، داشته باشد. ولی تحمل چنین شوکی شاید خود آزمون خوبی برای دموکراسی و بالابردن ظرفیت پذیرش عقاید دیگران باشد. صاحب نظری می گوید “در وب آینده، هر کسی می تواند برای ۱۵ دقیقه مشهورترین فرد جهان باشد!”
بدیهی است که میزان دقت ارزش گذاری و انطباق نتیجه نهایی با خواسته عرف رسانه ای، وابسته به میزان بزرگی جامعه ویراستاران (که همان کاربران ثبت نام کرده سایت هستند) است. تا پایان سال ۲۰۰۵ این سایت بیش از یکصدهزار کاربر داشته است که نمای امیدوارکننده ای از آینده را ترسیم می نماید.

بیشتر بخوانید :

بهینه سازی سایت- سئو سایت- سئو
لینکدین چیست؟ ۷ دلیل که حرفه ای ها باید در لینکدین باشند
الکسا (Alexa ) چیست و چگونه کار میکند؟
پینترست (Pinterest) چیست و چطور میتواند به برند شما کمک کند؟
بالا بردن رتبه سایت در گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا