آزمون

دانلود فایل جزوه ی خلاصه راهنمایی معلم فارسی پایه چهارم

مقدمه 

کتاب مهارت نوشتاری در بردارنده نمادهای خطی و نوشتاری زبان است و به پهنه مهارتهای تولید مکتوب زبان می پردازد. 
به عبارت دیگر زبان آموز در کتاب مهارت خوانداری از طریق متون درسها اطلاعات و معارف را دریافت می کند که این کار سبب پرورش ذهن و زبان و تقویت توانایی تفکر و تحلیل وی میشود و در کتاب مهارت های نوشتاری این آموزه ها به شکل نوشته پدیدار می گردد. 
رویکرد برنامه درسی فارسی 
کتاب فارسی بر پایه شکوفایی فطرت الهی و پنج عنصر ،علم ،تفکر ایمان، اخلاق و عمل که جلوه های آن در چهار پهنه: خود، خلق خلقت و خالق نمایان میگردد سازماندهی شده است. رویکرد خاص زبان آموزی بر آموزش مهارت های زبانی و فرا زبانی استوار است. 
هدف اصلی از آموزش زبان نیز تقویت مهارتهای زبانی دانسته شده نه صرف اینکه دانش آموز بتواند متنی را درست و روان بخواند و املای بدون غلطی ارائه دهد. 
اهداف برنامه درسی فارسی در پایه چهارم 
۱ تفکر و تعقل 
– تشخیص تضادها ، شباهتها و تفاوت های واژه ها 
– استدلال منطقی از طریق رعایت انسجام در گفتن و نوشتن 
– استدلال منطقی از طریق درک اننسجام پیام شنیداری و خوانداری 
– نظم فکری و درست اندیشیدن با ارائه طبقه بندی مفاهیم بر مبنای فرآیند های علمی و منطقی 
توانایی تحلیل گفتهها و نوشته ها با روش قضاوت عملکرد 
توانایی تخیل خلاقانه با استفاده از روش بدیعه پردازی 
– توانایی تمیز و تشخیص پدیدههای دیداری- شنیداری 
۲- ایمان باور و علایق 
نگرش مثبت به مسائل اعتقادی فرهنگی تربیتی ملی، هنری و اجتماعی

گذاری به احساسات و عواطف و افکار دیگران 
– بیان مناسب و مؤثر ،احساسات، عواطف و افکار خود 
ایجاد باور نسبت به جلوههای ارزشی انقلاب اسلامی 
علاقه به مطالعه نوشتهها و قصه های ساده و مناسب علاقه به جنبههای زیبایی سخن در گفتار و نوشتار 
نگرش مثبت به مشارکت در جمع و همکاری با گروه

علم – گسترش آشنایی با موضوعها و مفاهیم اعتقادی ،ملی فرهنگی ،تربیتی، هنری، اجتماعی و علمی 
– شناخت نشانه ها و معانی مناسب 
– تعمیق آشنایی با ساختار زبان فارسی معیار 
– آشنایی با ساختار نظم و نثر 
– آشنایی با انواع پاره مهارتهای خوانداری و نگارشی 
– آشنایی با شیوه های خواندن و نوشتن 
– آشنایی مختصر با جلوه های هنری زبان 
– آشنایی با شیوه های تفکر و پژوهش 
– آشنایی با شیوه های نگاه کردن گوش دادن سخن گفتن، خواندن و نوشتن 
– شناخت علایم صوری انسجام گزاره های متن 
شناخت برخی از چهره های علمی 
– آشنایی با اهمیت مطالعه و کتاب خوانی 
ا خلاق 
– پایبندی به آموزه های دینی و ارزشی در مهارت های زبانی 
– پایبندی به آموزه های دینی و ارزشی در رفتارهای فردی و اجتماعی 
توجه به ارزشهای اخلاقی  

رعایت الگوی اخلاقی بزرگان دین 
۵- عمل نگاه کردن 
– نشخیص و تمیز نمادهای خطی و دیداری زبان 
تمرکز و افزایش دقت بصری 
افزایش قدرت استنتاج بصری 
توجه به رفتارهای غیر کلامی در انتقال پیام 
– درک پیام دیداری 
گوش دادن 
– افزایش تمرکز بر لحن کلام در متون شنیداری 
– تقویت توجه به لحن کلام متناسب با بافت 
درک اطلاعات صریح متن شنیداری 
– رسیدن به استنباط با توجه به متن شنیداری 
– تلفیق و تفسیر طلاعات متن شنیداری 
– بحث و گفت و گو و اظهار نظر در مورد مطالب متن شنیداری 
سخن گفتن

دانلود فایل با لینک مستقیم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا