کمپرسور یخچال فریزر چیست و عملکرد آن چگونه است؟
کمپرسور یخچال فریزر
همه چیز درباره کمپرسور یخچال فریزر
مهمترین بخش یخچال فریزر شما دستگاه کمپرسور یا همان موتور است چرا که قلب یخچال فریزر می باشد،
موتوری که گاز تبریدی را حول سیستم میگرداند و باعث ایجاد سرما میشود.
اکثر افراد آن را تنها به عنوان «بطری سیاه» در پشت دستگاهشان میبینند که تعدادی لوله و سیم از آن خارج میشود.
بدیهی است که کمپرسور چیزی بیشتر از این است.
——————————————————————————————————————————–
———————————————————————————————————–
کمپرسور چه کاری انجام میدهد
در حالی که اغلب افراد در مورد چگونگی کارکرد یخچال و فریزرها سردرگم هستند، آنها در واقع چیزهای
بسیار سادهای هستند که به فناوریهایی متکی هستند که اغلب بسیار قدیمیاند، تصور چگونگی کارکرد
یخچالهای مدرن از گذشتههای بسیار دوری با ما بوده است.
مبرد یا همان گاز در یخچال توسط کمپرسور درون لوله «پمپ» میشود و این همان ماهیت کمپرسور است،
یک پمپ. این پمپ الکتریکی کوچک در محفظهای مهر و موم شده قرار دارد و در آنجا درون روغن با تعدادی
بیت و فنر معلق است که اکثر افراد نیازی به دانستن در مورد آن ندارد. تا زمانیکه از کار می ایستد.
این روش سرمایش به دهههای قبل باز میگردد، اصلا چیز جدیدی نیست و فیزیک آن به خوبی قابل فهم است.
تنها تغییر واقعی کمپرسور در پنجاه سال گذشته کاهش مصرف انرژی بوده که به یک مدل آنها «کمپرسورهای
خطی» میگویند، در این مدل در عوض اینکه کمپرسور خاموش و روشن شود سرعت دور موتور کم و زیاد
می شود، کمپرسور خطی میتواند مانند یک سوئیچ دیمر بالا و پایین برود.
https://zarrinmes.ir/%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%b2%d9%86%db%8c/
اجزاء تشکیل دهنده ی کمپرسور یخچال
کمپرسور یخچال مجموعه ای مکانیکی است که پیستون، میلنگ و سوپاپ ها را شامل می شود.
میلنگ که توسط یک موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور یخچال قرار دارد، با چرخش خود سبب
می شود پیستون مانند یک تلمبه عمل کند و با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز موجود در لوله ها و
سیلندر به گردش درآید، گاز مرتبا از لوله ی برگشت مکیده شده و با فشار به لوله ی رفت وارد می شود
در نتیجه گاز سرما ساز متناوبا در حال حرکت بوده و عمل سرمازی انجام می شود.
قابل ذکر است در کمپرسورهای خطی و نوع اسکرال و کمپرسور روتوری دیگر میلنگ وجود ندارد. خنک کردن و
روانکاری قسمت مکانیکی و الکتریکی توسط مقدار مشخصی روغن که داخل پوسته وجود دارد، انجام می شود،
برای خنک کردن کمپرسور و کندانسور در فریزرهای بزرگ از فن استفاده می کنند.
https://zarrinmes.ir/product/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88-%d9%82%d9%84%d9%85-%d8%b2%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%b3-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%a2%d9%87%d9%88-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%b1%d8%ba-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%86/
وظیفه ی کمپرسور یخچال
کمپرسور یخچال وظیفه ی گردش و فشرده کردن گاز (مبرد فریون) در درون لوله های اواپراتور را بر عهده
دارد که این گاز در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می گردد. بر روی بدنه کمپرسور اغلب سه لوله
دیده می شود، لوله ی مخصوص شارژ گاز ، لوله ی رفت (لوله فشار گاز)، لوله ی برگشت (لوله مکش گاز)
سیکل گردش گاز توسط کمپرسور یخچال
گاز از لوله رفت با فشار وارد کندانسور و بعد درایر (فیلتر تصفیه گاز) میشود و پس از سرد شدن و فیلتر شدن،
گاز وارد اواپراتور (لوله های خنک کننده) می شود و دوباره وارد لوله برگشت کمپرسور شده و این سیکل همیشه تکرار می شود.
استهلاک و خرابی کمپرسور
واقعیت در مورد کمپرسورها این است، آنها همگی در نهایت استهلاک مییابند. آنها برای همیشه به
خوبی کار نمیکنند و در نهایت به یکی از این سه حالت از کار میافتند:
- سیم پیچ میسوزد یا از نظر الکتریکی ضعیف میشوند.
- آببندی داخلی از بین میرود (و جام میکنند).
- اندازهشان افزایش مییابد و گیرپاژ میکنند.
ایراد الکتریکی
در سالهای ابتدایی عمر دستگاه، فرض بر این است که به درستی نصب شده است.
شایعترین چیزی که برای موتور یخچال اتفاق میافتد خرابی الکتریکی است. به طور معمول
زمانی که کمپرسور از نظر الکتریکی خراب میشود، از کار میافتد و دیگر کار نمیکند.
اغلب صدای «تق تق وز وز» از کار افتادگی را از رله میشنوید که سعی میکند کمپرسور از کار افتاده
را راه بیاندازد، کمپرسورها گاهی اوقات به دلیلی صدای ترق ترق ایجاد میکنند.
رایجترین آن در مورد جایی است که یخچال فریزر نصب شده است که مسئلهای است که به نوبه خود
باعث نارسایی زودرس کمپرسور میشود. مثلا اگر یخچال فریزر تراز نباشد، فشار بیشتری به کمپرسور وارد خواهد شد.
آببندی داخلی
بعد از چندین سال به طور طبیعی آببندی داخلی کمپرسور کیفیت خود را از دست میدهد یا خراب
میشود و این به این معناست که نمیتواند به خوبی پمپاژ کند.
متوجه میشوید که سردسازی ضعیف است یا اصلا سرد نمیکند، اگر روغن از کمپرسور به درون سیستم
خارج شود باعث خفه شدن آن میشود.
پیش از این، معمولا کاهش عملکرد سردسازی، افزایش زمان کار کمپرسور برای سرد کردن دستگاه را میبینید.
البته این میتواند سبب گرم شدن بیش از حد و گیرپاژ کردن و سوختن شود.
گیرپاژ کمپرسور
اگر این اتفاق رخ دهد معمولا کمپرسور متوقف میشود و دوباره صدای «تق تق وز وز» را میشنوید،
چنانکه صدای تق تق مربوط به رله است که تلاش میکند تا دستگاه را راهاندازی کند. این امر میتواند
در ابتدای عمر دستگاه نیز رخ دهد اما خیلی معمول نیست و اغلب نتیجهی مشکلات نصب نادرست است.
تعویض کردن کمپرسور یخچال
تعویض کمپروسور یا همان موتور یخچال یک تعمیر کاملا تخصصی است و شما نمیتوانید کمپرسور را
خودتان جایگزین کنید. تعویض کمپرسور های معمولی به این صورت است لولههای کمپرسور جدید را
به لولههای یخچال فریزر جوش می دهند.
ولی برای اتصال لوله های کمپرسور هایی که گاز قابل اشتعال دارند مانند R600 راهی دیگری به نام
سیستم فشردهسازی که با عنوان Lokring شناخته میشود نیز وجود دارد.
چرا از Lokring استفاده میکنند؟ به دلیل خطر آتشسوزی ، در خانهی مشتریان از جوش استفاده نمیکنند.
هرچند که به خاطر موادش هزینههای بیشتری هم دارد. گاز جدیدی که در سیستمهای خانگی مورد استفاده
قرار میگیرد R600a است و بسیار قابل اشتعال است و اگر دمای بالایی اطراف آن وجود داشته باشد میتواند
به شکل بدی منفجر شود.
تعویض کمپرسور به این صورت است که بعد از اینکه تمام کارهای اتصالات لوله را انجام دادند سپس باید مدار
گاز و کمپرسور را وکیوم کنند و با گاز شارژ کنید، مقدار شارژ گاز خیلی حساس است و معمولا با وزن گاز تنظیم
می شود،که زیادی خنک نکند.
بعد از شارژ باید دوباره سیستم را مهر و موم کرد. همانطور که میتوانید درک کنید همه اینها نیاز به متخصص
تعمیرات یخچال دارد، پس سعی نکنید خودتان انجامش دهید.
منبع : پشتیبان سرویس
https://zarrinmes.ir/product/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88-%d9%85%d8%b3-%d9%88%d8%a7%d9%86-%db%8c%da%a9%d8%a7%d8%af/