الکترونیک

فایل انواع سنسور ها pdf

فایل انواع سنسور ها pdf

 

  • برخی پارامتر ها در سنسور ها

  • سنسور های القائی

  • سنسور های لومیناس

  • سنسور های کنتراست

  • سنسور های خازنی

  • سنسور های نوری

  • سنسور های لیزری

  • سنسور های سطح

  • سنسور های تشخیص رنگ

  • سنسور های اولتراسونیک

 

 

  • فرمت فایل: pdf
  • حجم فایل : ۱٫۲۴ مگابایت
  • تعداد صفحات : ۱۶ صفحه

فایل انواع سنسور ها pdf

دانلود فایل pdf سنسورها

 لینک مستقیم

 

 

——————————————————————————————————————–

 

 

 

 

 

 

************************************

 

دانلود پاورپوینت سنسور گاز مادون قرمز با فرمت pptودر۲۱ اسلاید قابل ویرایش

دانلود 

قسمتی از متن پاورپوینت

چکیده :

سنسور گاز مادون قرمز با تولید امواج مادون قرمز وتشعشع آن در محدوده ای مشخص می تواند گاز معین شده را تشخیص دهد . امواج مادونقرمز در کانالی بنام سلول گازی در حال تابش هستند . هنگامی که گاز مورد نظر وارد این سلول گازی شد تحت تابش امواج مادون قرمز قرار می گیرد .

این امواج با برخورد با گاز مورد نظر با طول موج معین ، جلوی تابش امواج مادون قرمز را می گیرد ومانع رسیدن امواج به قمست آشکارساز سنسور می شود . هرچه غلظت گاز زیاد باشد امواج مادون قرمز رسیده به آشکار ساز کمتر شده و باعث شناسایی گاز می شود .

۱- مقدمه :

اهمیت سنسورها به ویژه سنسورهای گاز در صنعت وفن بر همگان روشن است . امروزه سنسورها نقش بسیار مهمی را در بسیاری از جنبه های زندگی روزانه مابرعهده دارند . سنسورهای گاز نیز از این قاعده مستثناء نبوده است .باظهوروتکامل تکنولوژی میکرو الکترونیک ، تکنولوژی در موردسنسورها نیز صادق بوده است .تکنولوژی در مورد سنسورهای گاز بیش از ٣٠ سال قبل با پیشرفت قطعه ای از کاتالیزر سنسور گاز ( که پلی استرگفته می شود ) پیشرفت کرده است . عکس العمل های شیمیایی که توسط سنسور تحلیل می شود ، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کند که باغلظت گاز متناسب است . در سنسورگاز مادون قرمز ، آنالیز تراکم گاز توسط امواج مادون قرمز صورت می گیرد . بدین صورت که با افزایش غلظت ،میزان تابش نور بر آشکار ساز کم شده وباعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی برای طبقات بعدی گردد .

-شرح مقاله :

-عملکرد سنسور گاز عامل مهمی در ایجاد محیط کاری ایمن در صنایع شده است که می تواند گازهای اشتعال زا یا بخارات بر خواسته

شده از مواد را تشخیص دهد . عکس العمل های شیمیایی که توسط سنسور تحلیل می شود ، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کند که با غلظت گاز

متناسب است . در سنسورگاز مادون قرمز ، آنالیز تراکم گاز توسط امواج مادون قرمز صورت می گیرد . بدین صورت که با افزایش غلظت ، میزان تابش نور بر آشکار ساز کم شده وباعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی برای طبقات بعدی گردد . اکثر تکنولوژی موجود در سنسور ها که در چندین سال اخیر

پیشرفت داشته بر اساس نوع واکنش تقسیم بندی می شوند که شامل تکنولوژی هایی مانند : الکترو شیمیایی ، پلی استرهای کاتالیزر ، هادی ، نیمه

هادی ها ، مادون قرمز و … می باشد .

سنسورها با توجه به ساختار داخلی شان در حالت کلی دارای خواص زیر هستند :

الف ـ قابلیت برگشت پذیری کامل در تغییرات شیمیایی پس از اتمام واکنش .

ب ـ از بین رفتن خاصیت شیمیایی پس از مدتی .

ج ـ عدم تمایل برای تجزیه .

د ـ مخالفت با عوامل خارجی دیگر .

دانلود 

 

۱ـ۲ـ سنسورهای الکترو شیمیایی :

موادی در گازها ومایعات می توانند بطور الکتروشیمیایی شناسایی شوند که واکنش های آنها در داخل سل الکتروشیمیایی یا اگر در آنها واکنش های نفوذی اتفاق افتاده در سل باشند . که یک سل الکتروشیمیایی شامل یک الکترولیت ، یک الکترود اندازه گیرنده ، یک الکترود همراه ویک الکترود شاهد می باشد .

٢-۲- سنسورهای پلی استر های کاتالیزر :

برای مثال سنسور های کاتالیز ر برای آشکار سازی هیدرو کربن ها یی که تو سط چندین بخار مواد آلی ترکیب یا بطور واضح تر سمی شده اند مورداستفاده واقع می شوند . یکی از مشکلاتی که این سنسور ها دارند ، این است که قبل ازپخش شدن گاز نمیتوانند هیچ عملی انجام دهند ، بنابراین دروضعیت نامشخص باقی می مانند .

۳ـ۲- سنسورهای هادی :

در این سنسورها تاثیر متقابل گاز با جامد ( اکسید فلزی نیمه هادی آلی ) موجب تغییر در هدایت می شود . یک تغییر در مقاومت همچنین می تواند موجب تغییر در دمای مواد سنسور شود . این سنسور ها دارای حساسیت بالا می باشندوزمانهای پاسخ در حد دقیقه دارند . با وجود این ، آنها درجه نسبتا بالایی از حساسیت جنبی را نشان می دهند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا