اخبار عمومی

بهترین زمان برای کاشت سبزه که تاروز سیزده برد رشد کافی داشته باشد

سبزه عید نوروز با ماش/ کدام سبزه زودتر رشد می کند؟!

سبزه عید نوروز با ماش

دستور آماده سازی سبزه ماش

ابتدا ۱ لیوان ماش را درون کاسه‌ای بریزید و به اندازه ۲ بند انگشت آب روی آن‌ بریزید ، پس از ۳-۴ روز ماش‌ها سفید میشوند و باید ماش ها را داخل پارچه نخی بریزید.

پس از ۲-۳ روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرفی که از قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌اید بریزید و پخش کنید سپس روی ماش ها را با پارچه ای خیس بپوشانید ؛ پس از ۲ روز دستمال را از روی ماش‌ها بردارید و تا حدی که مرطوب بمانند روی آن‌ها آب اسپری کنید و در جایی نزدیک نور افتاب قرار دهید تا کم کم رشد کنند.

بسته به نوع ماش زمان سبز شدن هم متفاوت میباشد، با توجه به نکات گفته شده زمان را خودتان تخمین بزنید، در تهیه سبزه استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری از ظروف پلاستیکی خواهد داد ، هرچه ضخامت پنبه کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود ، آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده میکنید آب ولرم باشد.

بذر خرفه و شاهی زمان کمتری برای رشد احتیاج دارند!

برای انداختن سبزه خرفه، مقداری بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می‌کنیم .بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیس می کنیم و وقتی لعاب پیدا کرد بذر خرفه را بهش اضافه می کنیم .

بذر خرفه به دلیل اینکه لعابی ندارد به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر به آن کمک می‌کند. بنابراین بهتر است برای سبزه خرفه، از سه واحد بذر خرفه با یک واحد بذر خاکشیر استفاد کرد.

همچنین برای مدل دار کردن، سبزه خرفه میتوانید از بذر شاهی نیز استفاده کرده و شکل دلخواه خود را به آن بدهید و بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشانید. سبزه در چند روز اول به آب و رطوبت زیادی برای رشد نیاز دارد اگر به درستی مرطوب نشود بذرها خشک می شوند. همچنین گرما و سرما بر رشد سبزه تاثیر زیادی دارد، اگر در محل گرمی باشد سرعت رشد آن سریعتر از محل سرد است و نور خورشید هم سرعت رشد جوانه ها را بیشتر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا