برق ساختمان

آموزش طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی + تصویر

چراغ سنسور دار سقفی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکانی وارد شدید و به محض وارد شدن شما لامپ های بالای سرتان روشن شده باشد؛ در چنین جاهایی از سنسور های حرکتی یا چشمی راه پله استفاده شده است.

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

سنسور حرکتی دستگاهی است جهت کنترل سیستم روشنایی، برای مکان هایی مثل راه پله ها، پارکینگ ها، اتاق های پروو و اماکنی که نیاز به روشنایی دائمی ندارند. این دستگاه با تشخیص حرکت یک فرد لامپ ها را روشن کرده و پس از طی مدت زمانی قابل تنظیم، لامپ ها را خاموش می کند.

این چشم ها در سه نوع ۱۴۰ درجه، ۱۸۰درجه و ۳۶۰ درجه در بازار موجودند. که نوع ۱۴۰ درجه آن به صورت توکار و نصب در قوطی کلید به کار می رود. نوع ۱۸۰ درجه برای نصب بر روی دیوار و نوع ۳۶۰ درجه برای نصب در سقف ساخته شده است.

 

 

https://fapool.ir/file/60208/?ref=sbargh.ir

 

انواع سنسور حرکتی:

سنسنور های حرکتی که بازاریان پسوند راه پله نیز به آن داده اند و دراصل همان سنسور حرکتی است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد:

 

۱- سنسور حرکتی ۱۴۰ درجۀ توکار:

 

سنسور حرکتی ۱۴۰ درجۀ توکار

این سنسور ها به شکل مربعی هستند و فقط در حالت افقی به اندازۀ ۱۴۰ در جه دید دارند در قوطی کلید و پریز نصب می شوند، کاربرد این نوع سنسور های بیشتر در راه پله، راهرو، پارکینگ و به طور کلی فضاهایی که نیاز به محدوده آشکار سازی با قطر ۱۰ متر مربع می باشد و می توان آن را جایگزین کلید تک پل نمود.

 

۲- سنسور حرکتی ۱۸۰ درجۀ دیواری:

 

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

این سنسور ها روی دیوار نصب می شوند و قدرت دید آنها ۱۸۰ درجه است، این سنسور ها در محیط های باز و محوطه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از سنسور های دیواری می توان روشنایی محیط را به صورت هوشمند کنترل نمود به طوری که با وارد شدن فرد در محدودۀ آشکار سازی سنسور چراغ های متصل به سنسور روشن شده و پس از خالی شدن محدودۀ سنسور بعد از زمان مشخصی که قابل تنظیم می باشد، چراغ مربوطه را خاموش می نماید.

 

 

هم چنین این سنسور با دارا بودن فتوسل قادر است بر حسب شدت نور محیط در زمان مشخصی عمل روشن کردن چراغ را انجام دهد.

این نوع سنسور برای راه پله، راهرو، پارکینگ و به طور کلی فضاهایی که نیاز به محدودۀ آشکار سازی با قطر ۱۲ متر مربع  در ارتفاع نصب ۳.۶ متر می باشد مناسب است.

 

 

۳- سنسور حرکتی ۳۶۰ درجۀ سقفی روکار:

 

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

این نوع سنسور ها دایره ای شکل هستند و در زاویۀ ۳۶۰ درجه عمل می کنند، محل نصب این نوع سنسنور ها زیر سقف است و معمولاً بعد از درب ورودی نصب می شود؛ تا به محض این که شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و لامپ ها روشن شود.

کاربرد این نوع از سنسور های در راه پله ها و پارکینگ ها است قدرت دریافت حرکت در این سنسور ها نیز از ۲/۵ متر تا ۱۲ متر است و بیشترین کاربرد را در بین انواع سنسور ها دارد.

 

 

 

۴- سنسور حرکتی ۳۶۰ درجۀ سقفی توکار:

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

این سنسور به جای یکی از هالوژن ها در زیر سقف نصب می شود، به عبارتی باید زیر سقف ما جای قوطی هالوژن باشد تا بتوانیم این از این نوع هالوژن استفاده کنیم.

این مدل از سنسور ها بر روی سقف و به صورت توکار نصب می شوند و تحت زاویۀ ۳۶۰ قدرت دید محرک را دارد. هم چنین بازۀ زمانی برای روشن و خاموش شدن این سنسور سقفی را  می توان بین ۵ ثانیه تا ۱۵ دقیقه تنظیم نمود.

این نوع سنسور برای راه پله، راهرو، پارکینگ و به طور کلی فضاهایی که نیاز به محدودۀ آشکار سازی با قطر ۶ متر مربع می باشد مناسب است.

 

چراغ سنسور دار سقفی

۵- سنسور سقفی مایکروویو روکار (زیر گچی):

سنسور سقفی مایکروویو روکار

این نوع سنسور به دلیل استفاده از تکنولوژی مایکروویو مناسب استفاده از فضاهای خیلی گرم و مرطوب مانند جنوب کشور است به دلیل این که بالا رفتن دمای هوا بر روی کارکرد سنسورهای حرکتی تاثیر گذار می باشد.

هم چنین به دلیل حجم کوچک و تکنولوژی مایکرویو که سنسور می تواند از پشت شیشه چراغ دیتکت نماید این سنسور را می توان در داخل چراغ های لامپ خور و پنل های SMD و هم چنین زیر گچ یا بالای سقف های پنلی (کاذب) نصب نمود. محدودۀ آشکار سازی با قطر ۵ متر تا ۱۵ متر مربع قابل تنظیم می باشد.

 

https://fapool.ir/file/52407/?ref=sbargh.ir

 

۶-  سنسور به همراه لامپ سر خود:

 

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

 

چراغ های هوشمد سقفی سنسور حرکت در مرکز آن ها قرار گرفته است و با عبور از چند متری آن ها چراغ مورد نظر را روشن کرده و با تایمری که در داخل آن ها تعبیه شده زمان روشن ماندن لامپ را تنظیم می کنند. چراغ های مذکور میدان دید ۳۶۰ درجه دارند و می توانند در هر جهتی شخص را شناسایی و لامپ ها را فعال کنند.

 

 

هم چنین سیستمی در آن ها تابییه شده است که با توجه به اوقات روز و شب عکس العمل متفاوت از خود نشان می دهد یعنی با کاهش نور حالت فعال به خود می گیرد و با افزایش نور در طول روز به طور اتوماتیک غیر فعال می شود.

این نوع سنسور برای راه پله، راهرو، پارکینگ و به طور کلی فضاهایی که نیاز به محدودۀ آشکار سازی با قطر ۶ متر مربع می باشد مناسب است.

 

آموزش نصب:

سنسور های حرکتی سه پیچ برای وصل کردن سیم دارند که همان طور که در تصویر مشاهده می کنیم یکی از سیم ها فاز ورودی است که به سنسور وصل می شود و سیم دیگر هم فاز خروجی است که به مصرف کننده یا همان لامپ وصل می شود و سیم دیگر هم سیم نول است.

 

طریقه نصب چراغ سنسور دار سقفی

چراغ سنسور دار سقفی

تنظیم کردن حساسیت در سنسور حرکتی:

معمولاً همۀ سنسور ها دارای ۳ ولوم برای تنظیم کردن حساسیت هستند که می توانید با چرخاندن آن ها مقدار حساسیت، مقدار زمان و مقدار نور را بسته به نیازتان تنظیم کنید:

 

Time:

این ولوم برای تنطیم زمان است؛ یعنی وقتی که سنسور روشن شد پس از گذشت چه مدتی سنسور قطع کند و لامپ خاموش شود. با چرخاندن ولوم زمان به سمت علامت مثبت باعث می شود که بعد از تحریک شدن سنسورها، لامپ ها مدت زمان بیشتری روشن بمانند.

 

Lux:

این ولوم برای حساسیت نوری سنسور است و اگر به سمت منفی (یا شکل ماه) بچرخانیم فقط در طول شب روشن می شود، و اگر کسی در طول روز این سنسورها را تحریک کند، لامپ ها روشن نشود.

 

Sens:

برای حساسیت عبور اجسام است به این صورت که اگر ولوم آن را روی کم کنیم اگر جسم کوچکی از جلو این سنسور عبور کرد، سنسور وصل نشود.

چراغ سنسور دار سقفی – دنیای صنعت برق

https://fapool.ir/file/57297/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/54457/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/52113/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا