برق قدرت

مقاومت عایقی موتور – تست و اندازه گیری بر روی سیم پیچ

مقاومت عایقی موتور (سیم‌پیچ)

مقاومت عایقی موتور

 

مقاومت عایقی موتور

 

اگر یک موتور بلافاصله بعد از ورود به کارخانه به کار گیری نشود،
محافظت از آن در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، دمای بالا و آلودگی‌ها به‌منظور اجتناب از صدمه به عایق اهمیت بسیار بالایی دارد.

قبل از اینکه یک موتور را پس از یک دوره طولانی بلااستفاده بخواهید به کار بیندازید، باید مقاومت سیم‌پیچ آن را اندازه‌گیری و تست کنید.

اگر یک موتور درجایی با رطوبت بالا نگهداری شود، بازرسی دوره‌ای برای آن ضروری است.

تعیین قانون برای مقدار واقعی حداقل مقاومت عایق یک موتور عملاً غیرممکن است، زیرا بر اساس روش ساخت و شرکت سازنده، شرایط عایق مورد استفاده، ولتاژ نامی، اندازه و نوع آن متفاوت است.

 

مقاومت عایقی سیم و کابل
مقاومت عایقی سیم و کابل

 

دستورالعمل تعیین مقاومت عایقی سیم و کابل

 

در واقع، تعیین آماده بودن موتور برای به‌کاراندازی یا عدم به‌کاراندازی آن به سال‌ها تجربه نیاز دارد.

 

یک قانون کلی ، ۱۰ مگا اهم یا بیشتر از آن است.

سطح عایق موتور مقدار مقاومت عایق موتور
بد ۲ مگا هم یا کمتر
بحرانی ۲-۵ مگا اهم
غیرعادی ۵-۱۰ مگا اهم
خوب ۱۰-۵۰ مگا اهم
بسیار خوب ۵۰-۱۰۰ مگا اهم
عالی ۱۰۰ مگا اهم یا بیشتر

 

مقاومت عایق به ‌وسیله مگا اهم‌سنج – اهم‌سنج با طیف مقاومت بالا- اندازه‌گیری می‌شود.

چگونگی انجام آزمون به این صورت است:
ولتاژ DC  ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ ولت بین سیم‌پیچ‌ ها و بدنه موتور اعمال می‌شود.

 

مقاومت عایق موتور

طی اندازه‌گیری و بلافاصله پس از آن، برخی از پایانه‌ها حامل ولتاژهای خطرناکی هستند و نباید آنها را لمس کرد.

 

اکنون، در این رابطه، عنوان کردن سه نکته ضروری است: مقاومت عایق، اندازه‌گیری و کنترل.

مقاومت عایق موتور Insulation resistance

  • حداقل مقاومت عایق سیم‌پیچ‌ های نو و فابریک، تمیز شده، یا تعمیر شده با توجه به زمینه، ۱۰ مگا اهم یا بیشتر است.
  • حداقل مقاومت عایق، R، با ضرب ولتاژ نامی Un ، در ضریب ثابت ۵ مگا اهم / KV محاسبه میشود.

به عنوان مثال: اگر ولتاژ نامی ۶۹۰ V=0.69 KV باشد، حداقل مقاومت عایق بدین‌ صورت است:

۰.۶۹ KV×۰.۵ مگا اهم/KV= ۰.۳۵ مگا اهم

 

نحوه تست مقاومت عایقی بر روی موتور،ترانس و کابل

 

اندازه‌گیری Measurement

  • حداقل مقاومت عایق سیم‌پیچ به زمین با ۵۰۰V DC اندازه‌گیری می‌شود.
  • دمای سیم‌پیچ باید ۲۵°C ± ۱۵°C باشد.

 

حداکثر مقاومت عایق باید بسته به راندمان و نوع موتور، با ۵۰۰ V DC با سیم‌پیچ‌ هایی که

در دمای عملیاتی ۸۰ – ۱۲۰°C قرار دارند، اندازه‌گیری شود.

کنترل Checking

  • اگر مقاومت عایق سیم‌پیچ‌های یک موتور جدید، تمیز شده، یا تعمیر شده که برای مدتی استفاده نشده، کمتر از ۱۰ مگا اهم باشد، دلیل آن ممکن است مرطوب بودن سیم‌پیچ‌ ها باشد که باید خشک شوند.
  • اگر موتور برای یک مدت زمان طولانی کارکرده باشد، حداقل مقاومت عایق موتور  ممکن است تا سطح بحرانی افت پیدا کند. از آنجایی که مقدار اندازه‌گیری شده، تا حداقل مقدار مقاومت عایق محاسبه شده پایین نمی‌آید، می‌تواند همچنان به کار خود ادامه دهد.
  • اگر الکتروموتور شما در فرکانس بالای ۵۰ هرتز کار کرده باشد و برای کاربرد های فرکانس بالا استفاده شده باشد مقاومت عایق ممکن است تا سطح بحرانی افت پیدا کند.

به هر حال، اگر مقاومت عایق موتور پایین‌تر از حد پایین بیاید، موتور باید بلافاصله متوقف شود،

تا از صدمه دیدن افراد به دلیل ولتاژ نشتی بالا جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا