دانلود فایل جزوه ی خلاصه راهنمایی معلم فارسی پایه چهارم
مقدمه
کتاب مهارت نوشتاری در بردارنده نمادهای خطی و نوشتاری زبان است و به پهنه مهارتهای تولید مکتوب زبان می پردازد.
به عبارت دیگر زبان آموز در کتاب مهارت خوانداری از طریق متون درسها اطلاعات و معارف را دریافت می کند که این کار سبب پرورش ذهن و زبان و تقویت توانایی تفکر و تحلیل وی میشود و در کتاب مهارت های نوشتاری این آموزه ها به شکل نوشته پدیدار می گردد.
رویکرد برنامه درسی فارسی
کتاب فارسی بر پایه شکوفایی فطرت الهی و پنج عنصر ،علم ،تفکر ایمان، اخلاق و عمل که جلوه های آن در چهار پهنه: خود، خلق خلقت و خالق نمایان میگردد سازماندهی شده است. رویکرد خاص زبان آموزی بر آموزش مهارت های زبانی و فرا زبانی استوار است.
هدف اصلی از آموزش زبان نیز تقویت مهارتهای زبانی دانسته شده نه صرف اینکه دانش آموز بتواند متنی را درست و روان بخواند و املای بدون غلطی ارائه دهد.
اهداف برنامه درسی فارسی در پایه چهارم
۱ تفکر و تعقل
– تشخیص تضادها ، شباهتها و تفاوت های واژه ها
– استدلال منطقی از طریق رعایت انسجام در گفتن و نوشتن
– استدلال منطقی از طریق درک اننسجام پیام شنیداری و خوانداری
– نظم فکری و درست اندیشیدن با ارائه طبقه بندی مفاهیم بر مبنای فرآیند های علمی و منطقی
توانایی تحلیل گفتهها و نوشته ها با روش قضاوت عملکرد
توانایی تخیل خلاقانه با استفاده از روش بدیعه پردازی
– توانایی تمیز و تشخیص پدیدههای دیداری- شنیداری
۲- ایمان باور و علایق
نگرش مثبت به مسائل اعتقادی فرهنگی تربیتی ملی، هنری و اجتماعی
گذاری به احساسات و عواطف و افکار دیگران
– بیان مناسب و مؤثر ،احساسات، عواطف و افکار خود
ایجاد باور نسبت به جلوههای ارزشی انقلاب اسلامی
علاقه به مطالعه نوشتهها و قصه های ساده و مناسب علاقه به جنبههای زیبایی سخن در گفتار و نوشتار
نگرش مثبت به مشارکت در جمع و همکاری با گروه
علم – گسترش آشنایی با موضوعها و مفاهیم اعتقادی ،ملی فرهنگی ،تربیتی، هنری، اجتماعی و علمی
– شناخت نشانه ها و معانی مناسب
– تعمیق آشنایی با ساختار زبان فارسی معیار
– آشنایی با ساختار نظم و نثر
– آشنایی با انواع پاره مهارتهای خوانداری و نگارشی
– آشنایی با شیوه های خواندن و نوشتن
– آشنایی مختصر با جلوه های هنری زبان
– آشنایی با شیوه های تفکر و پژوهش
– آشنایی با شیوه های نگاه کردن گوش دادن سخن گفتن، خواندن و نوشتن
– شناخت علایم صوری انسجام گزاره های متن
شناخت برخی از چهره های علمی
– آشنایی با اهمیت مطالعه و کتاب خوانی
ا خلاق
– پایبندی به آموزه های دینی و ارزشی در مهارت های زبانی
– پایبندی به آموزه های دینی و ارزشی در رفتارهای فردی و اجتماعی
توجه به ارزشهای اخلاقی
رعایت الگوی اخلاقی بزرگان دین
۵- عمل نگاه کردن
– نشخیص و تمیز نمادهای خطی و دیداری زبان
تمرکز و افزایش دقت بصری
افزایش قدرت استنتاج بصری
توجه به رفتارهای غیر کلامی در انتقال پیام
– درک پیام دیداری
گوش دادن
– افزایش تمرکز بر لحن کلام در متون شنیداری
– تقویت توجه به لحن کلام متناسب با بافت
درک اطلاعات صریح متن شنیداری
– رسیدن به استنباط با توجه به متن شنیداری
– تلفیق و تفسیر طلاعات متن شنیداری
– بحث و گفت و گو و اظهار نظر در مورد مطالب متن شنیداری
سخن گفتن
دانلود فایل با لینک مستقیم