دانلود فایل جزوه موتورهای الکتریکی
جزوه موتورهای الکتریکی وکاربرد موتورهای الکتریکی در ۴۵ صفحه بصورت ورد با قابلیت ویرایش
مقدمه
امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با انواع مختلف ساخته شده و در منازل ادارات ، کارخانه ها ، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند .
موتورهای کوچک مخصوصاً با قدرت کسر اسب بخار کاربرد فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی ، هواپیماها ، ماشینهای تجارتی ، ماشین های ابزار و غیره در سایه طرح موتورهای با قدرت کسر اسب بخار امکان پذیر می باشد.
چون لزوماً عملکرد و موارد استعمال موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور در زمینه انواع چنین موتورهائی تکامل پیدا کرده بطوریکه برای هر زمینه ای طرحی موجود است.
موتورهای یکفاز را میتوان بسته به ساختمان و روش راه اندازیشان تقسیم بندی کرد .
۱- موتورهای القاء- القاء یکفاز انشعابی- القاء یکفاز انشعابی خازنی- با قطب چاکدار
۲- موتورهای ریپولسیون ( موتورهای القائی )
۳- موتورهای سری جریان متناوب
۴- موتورهای سنکرون بدون تحریک
در این مجموعه سعی بر این شده است که ساختمان- طرز کار و کاربرد انواع موتورهای یکفاز تا حد نیاز دانشجویان کاردانی مورد بررسی قرار گیرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲
فصل ۱- موتورهای القاء یکفاز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳
۱-۱- ساختمان و طرز کار موتورهای القاء یکفاز. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴
۱-۱-۱- تئوری میدان دوگانه دوار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۶
۱-۱-۲-تئوری میدانهای متقاطع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۷
۱-۲- موتور القاء یکفاز با راه اندازی خودبخود. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۸
۱-۳- موتور القاء با راه انداز خازنی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰
۱-۳-۱-محاسبات سیم بندی موتورهای یکفاز با سیم بندی استارت موقت . . . . . . . . ۱۱
۱-۳-۲- محاسبه تعداد دور کلافهای موتورهای یکفاز . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۳
۱-۴-انواع موتورها با خازن راه انداز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۲۱
۱-۵- موتور خازنی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۵
۱-۵-۱- موتور خازنی تک مقدار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۵
۱-۵-۲-موتور خازنی دو مقدار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۲۶
۱-۶- موتورهای یکفاز با قطب چاکدار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۸
فصل ۲- موتورهایی که از طریق رتور راه اندازی می شوند . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۰
۲-۱- موتور های ریپولسیونی ( دفعی ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۱
۲-۱-۱-ساختمان موتور ریپولسیون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۳۲
۲-۱-۲- اصل ریپولسیون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۲
۲-۱-۳- موتور ریپولسیون جبرانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۳۴
۲-۱-۴- موتور القاء با راه انداز ریپولسیون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۳۴
۲-۱-۵- موتور القاء – ریپولسیون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۵
۲-۲- موتور هایی سری جریان متناوب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۳۶
۲-۲-۱- موتور اونیورسال . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۳۸
۲-۳- موتورهای سنکرون یکفاز بدون تحریک . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۱
۲-۳-۱- موتور مقاومت مغناطیسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۴۲
۲-۳-۲- موتور سنکرون پسماندی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .۴۳