کاهش اثر پوستی در خطوط انتقال برق + باندل کردن یا گروهبندی خطوط
کاهش اثر پوستی در خطوط انتقال برق
اثر پوستی پدیدهای است که در خطوط انتقال برق جریان متناوب رخ داده و منجر به کاهش چگالی جریان در مرکز سیم و افزایش آن در لایههای بیرونی یا پوسته سیم میشود.
زمانی که جریان متناوب از یک سیم عبور میکند، یک میدان مغناطیسی در دور سیم ایجاد میگردد. با تغییر جهت جریان متناوب، جهت میدان ایجاد شده نیز تغییر میکند. در این زمان طبق قانون لنز جریانی در جهت مخالف جریان عادی، در سیم ایجاد میشود تا با تغییر میدان مخالفت کند.
جریان ایجاد شده در لایههای مرکزی سیم بیشتر و در لایههای بیرونی کمتر است. به شکلی که گاهی جریان خالص در مرکز سیم برابر صفر شده و در لایههای بیرونی یا پوسته تمرکز بیشتری پیدا میکند. به همین سبب به آن اثر پوستی یا Skin Effect گفته میشود.
اثر پوستی موجب عدم یکنواختی چگالی جریان در مقطع سیم میگردد. هرچه فرکانس جریان بیشتر باشد، اثر پوستی بروز بیشتری یافته و جریانهای مخالف و مکرر ایجاد شده در مرکز سیم بیشتر و بیشتر میشوند. به همین دلیل اثر پوستی در فرکانسهای بالا منجر به بالا رفتن مقاومت در برابر عبور جریان میگردد.
برای کاهش اثر پوستی در خطوط انتقال نیرو، از باندل کردن یا گروهبندی خطوط استفاده میشود. به شکلی که به جای یک خط انتقال، از چند خط برای انتقال همان انرژی استفاده میگردد.
عیب یابی موتورهای الکتریکی سه فاز و تک فاز کاملا تصویری با فرمت pdf
عیب یابی موتورهای الکتریکی : انواع عیب ها و روش های عیب یابی در موتورها , تست موتورهای سه فاز , نحوه تست موتور تک فاز , عیب یابی موتورهای تک فاز
آموزش تصویری و مرحله به مرحله عیب یابی و تست موتور تک فاز
به همراه فایل آموزش کار با مولتی متر
فهرست مطالب فایل PDF :
تست ها در موتور
انواع عیب ها و روش های عیب یابی در موتورها
تست موتورهای سه فاز
تست میگر برای موتورهای سه فاز
تست نشتی جریان موتور سه فاز
چگونه مقاومت عایقی موتور را اندازه گیری کنیم ؟
تست سیم پیچ های موتور از نظر قطعی
تست جریان سه فاز و تک فاز موتور
تست ولتاژ برای موتور
تست thermovision
تست لرزش موتورهای الکتریکی
تست ولتمتر
انواع روش های عیب یابی موتور های القایی تک فاز یا سه فاز
تشخیص نوع عیب
- جریان هر سه فاز ، به یک اندازه افزایش پیدا کرده و بیشتر از جریان نامی می باشد
- جریانهای سه فاز با یکدیگر متفاوت است
- موتور صدای زیاد داده و یک قسمت از سیم پیچ سریعا داغ شده و دود می کند
- موتور سه فاز به سختی راه افتاد و در زیربار ، تعداد دور ان کاهش پیدا میکند
- در هنگام وصل کلید ، یک یا بیشتر فیوزها می سوزد
تست سیم پیچ موتور سه فاز با اهم متر
چرا سیم پیچها به صورت متقاطع به پایه ترمینالها متصل شده اند و بطور عمود قرار نگرفته اند؟
چک کردن سیم پیچی موتوری که هنوز متصل نشده است
آموزش تصویری و مرحله به مرحله عیب یابی و تست موتور تک فاز
نحوه تست موتور تک فاز
بیرون موتور را چک کنید
پلاک نامی موتور تک فاز را چک کنید
یاتاقانهای موتور تک فاز را بررسی کنید.
شروع کنید به وارسی یاتاقانها (بلبرینگهای) موتور تک فاز
انجام وارسی و چک کردن یاتاقانها
در مرحله بعدی شفت را به سمت بیرون و داخل فریم بکشید و هل دهید.
چک کردن سیم پیچی
سیم پیچ را از نظر اتصال کوتاه به بدنه Frame چک کنید.
از یک اهم متر برای بررسی مقدار مقاومت اهمی استفاده کنید
بررسی کنید که سیم پیچ ها مدار باز نبوده و یا نسوخته باشند
عیب یابی بقیه عوامل بالقوه خرابی
تعمیر موتور تکفاز – قسمت اول
چگونه متوجه شویم که موتوری که در دست شما است، یک موتور تک فاز است ؟
ابزار
باز کردن موتور
مشخصات حک شده روی پلاک موتور
دیاگرام سیم پیچ
بریدن کلافهای سیم پیچ
بیرون آوردن سیم پیچ
تعمیر موتور تکفاز – قسمت دوم
شیارها را تمیز کنید
پولی موتور را درآورید
بیرون آوردن درپوش جلوی موتور
جدا کردن یاتاقان ها
بدنه و درپوش های موتور را تمیز کنید.
تا کردن لبه های کاغذ عایق موتور
استاتور را عایق زنی کنید.
کلاف سیم پیچی
جازدن کلافها در شیارهای استاتور
سر بندی کلافها طبق نمودار سیم پیچی
و …
تعمیر موتور تکفاز – قسمت سوم
بلبرینگ ها
مونتاژ بلبرینگها
مونتاژ موتور
پره فن موتور
پوشش محافظ فن
تخته ترمینال
مونتاژ پولی
بازسازی الکتروموتور زمان زیادی می گیرد، مخصوصا اگر برای اولین بار این کار را انجام می دهید. اما زمانی که نتیجه کار را مشاهده می کنید، احساس نمی کنید وقتتان تلف شده است.
مشخصات فایل دانلودی عیب یابی موتورهای الکتریکی :
فرمت فایل : PDF
حجم فایل : ۴٫۸ مگابایت
تعداد صفحات : ۱۰۲ صفحه
زبان : فارسی
https://fapool.ir/file/73984/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/42848/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/68436/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/54209/?ref=sbargh.ir